råse-marie
Nu har jag tröttnat på vårat plommonträd . mad.gif sad.gif
varje år översållas det av löss och det går itne att vara under det ALLT blir klibbigt och det käns som det regnar ......

jag har provat att spreja med vatten och såpa men det har aldrig hjälpt.

Vi har ju en liten atriumtomt så det här trädet är äver HELA vår gräsmatta ( ni förstår att det inte är stor gräsplätt ) nu undrar jag om det finns något att göra eller kan man ta bort trädet och ersätta med något annat ? vi vill gärna ha ett träd .
Det är ju så tråkigt att man inte kan sitta där som det är nu med alla löss.

Jan af Lisö
I alla EU länder med ett undantag kan man köpa effektiva insektsmedel - gör det !!! Trädet verkar stort men en välfylld 5 liters sprutflaska + stege kan hjälpa till.

Inte en enda löss på mina två plommonträd som fick behandling mot plommonstekeln som samtidigt tagit kål på alla lössägg/larver. Limringar gör att myrorna inte kan komma upp med nya !!! Icke behandlat körsbär i andra änden av trädgården helt SVART av lössen !!!

Tyvärr går myndigheterna i Sverige böndernas och statsmaktens ärenden och förbjuder alla tänkbara bekämplingsmedel för oss entusiaster.... Ett fult och konstgjort sätt att hålla BNP och skatteintäkterna uppe. sad.gif mad.gif wink.gif
KURT
Ditt exempel illustrerar ju bra att man med dessa gifter även dödar annat än det man tänkt sig döda!
Cilla
Trist situation med liten tomt och ett så ovanligt vackert plommonträd som klibbar av löss!

Om jag vore du skulle jag ringa SLU Uppsala och tala med Maj-Lis Pettersson. Det finns visserligen en massa konventionella och gammeldags EU-medel man kan smuggla in, men Maj-Lis brukar hålla koll på de senaste metoderna som dessutom är lagliga.
råse-marie
Tack för tips ska kontakta maj-lis och se om hon har något förlag
annars har trädet inget annat ödet än att sågas ner sad.gif sad.gif sad.gif

så hör såg bladen ut igår

iPerr
Undrar om det är sammam jag har drabbats av...

vårt plommonträd ser nästan precis ut som ditt på bilden ovan med klibbiga blad, men det som "regnar ner" ser ut som små, små (< 1mm) vita krabb/kvalster liknande djur...

Och på kvällarna verkligen regnar det ner sånt under trädet, ser ut som det snöar med väldigt små flingor.

Idag spolade jag hela trädet med vatten och för stunden ser det bättre ut.
I vår trädgårdsdamm blev det ett vitt lager av dessa små djur(?)

Kollade runt lite på nätet, men det verkar som plommonstekeln är svart, inte vit...

Nån som törs gissa vad jag drabbats av?? Och vad man skall göra??
Åsa, mälardalen zon 2
Det vita som dinglar ner skulle det kunna vara gammal hud från bladlössen?? de ömsar hud allteftersom de växer och den brukar vara vit.

Eller kanske någon strit eller vit flygare de är också vita. Och speciellt vita flygarna producerar rikliga mängder klibbig honungsdagg.
iPerr
Frågan är varför inga andra fruktträd eller växter drabbas om det är bladlöss, jag menar plommonträdet och ena äppleträdet växer nästan ihop varje år...
Och i äppelträdet finns inget alls. Och har aldrig funnits.
Åsa, mälardalen zon 2
Därför att det är olika arter bladlöss och väldigt många arter bladlöss är specialicerade på ett växtslag och äpple och plommon hör inte till samma släkte.

Att ditt äppelträd inte har löss beror nog mera på att de 3 äpplebladlusarter som går på äppelträd inte finns i ditt område.
Kat
Jag har löss på mitt plommonträd varje år, men har slutat bry mig om det. Plommonen blir goda i alla fall.
Men jag förstår att det är ett problem om man vill sitta under trädet.

Var är alla nyckelpigor i år?
Jan af Lisö
Plommonstekel förekommer mycket tidigare under säsongen, när karten är några millimeter stora. Det är inte ofta man ser stekeln själv, utan ofta ser man kart med en eller två svarta prickar på. Ibland ser man steklar som larver när de går mellan karten, varje stekel förstör upp till fyra kart. De går in i karten när det fortfarande finns rester av blombladen (bruna) kvar så att man ser inte dess ingångshål, bara utgångshål, och då är det för sent.

Förra året gick jag för hand igenom kart på ett 3 meter högt Jubileum träd för att plocka bort de som var stekelangrippna, tog 3 - 4 timmar och resulterade i 56 st räddade plommon. Ingen hög timutdelning, om man säger det så.... sad.gif

På vissa högprodutiva plommonsorter som vanligtvis måste kartgallras hårt gör inte stekelns härgningar så mycket, men på Jubileum som inte gallras i vanliga fall blir ju stekelangrepp en total katastroff. Dessutom verkar de gilla Jubileum, sura gula plommon på träden bredvid var mycket lindrigare angrippna.

Men i år får jag plommon i mängder för allra första gången !!!! tongue.gif
Darin i skogen
Fan. ni e ju gryyymast kassa på stavningen, aaaaaaaaight?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon