Kattis i Skåne
Hej!

Har dragit fram ett gäng tomatplantor från fröer från tomatklubben och nu undrar jag vilka som ska tjyvas? Jag antar att de som räknas som högväxande ska tjyvas och de som kallas busktomater ska få vara ifred.

Men jag har köpt en hel del sorter som står under rubriken cocktailtomater, kan man generellt säga om dessa ska tjyvas eller inte? Kommer inte ihåg alla sorterna nu men det är i alla fall Garderners Delight, White Sweet Cherry, Black Sweet Cheery och Merlot. Hur ska jag göra med dessa?

Jag skulle bli jätteglad om jag fick lite hjälp att reda ut detta,

mvh Kattis
Åsa, mälardalen zon 2
Dessa brukar man tjuva de är Indeterminate: Gardeners Delight, Black Sweet Cherry + White Sweet Cherry

Merlo verkar dock vara en busktomat (determinate)och dessa tjuvas inte.

"Merlot (Grape Cherry 1044): Merlot is a new determinate bush grape cherry. It offers growers the opportunity to produce high quality grape cherry tomatoes at a fraction of the cost for indeterminate varieties. When grown in open field conditions, the plant is approximately 36" tall. It has a very concentrated set of fruit which helps to lower picking costs. It has good plant vigor and can be picked over an extended period of time. Fruit size is 8-12 grams."

Några av tomatsorterna finns i trädgårdslistorna på AOT

Gardeners Delight (jag håller dock inte med om höjdangivelsen på 2m mina brukar kunna bli mer än dubbelt så långa och på jobbet kan de bli väldigt många meter)

Black Sweet Cherry

White Sweet Cherry
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon