Full version: oxalis som inte trivs
Tomas J
Hej, kan ngon hjlpa mig med min klver? Den str i ett st-fnster och har trivts bra hela vren men nu brjar den f "brnnskador" i kanterna p bladen. Den torkar och vissnar utifrn s att sga. Vad beror det p? Den r vldigt st s jag vill grna ha kvar den!

/Tomas
flaxss
stt ut den den r en hrdig vxt trivs bttre ute den kan ng ta en hle del frsot ntter kan vxa som trdgrdsvxt i dom sdra delarna .
s ta ut den stt den s dne fr nn skugga sen ta in den vid -5c och sen ha den i vinterfrvarning
Tomas J
Ja, det skulle jag grna gra, men det blir svrt eftersom jag knappt har en fransk balkong hr i min lgenhet biggrin.gif Men tack nd!

/Tomas
sa, mlardalen zon 2
Det finns mnga olika oxalis och mnga av dem som sljs som krukvxt i handeln r INTE hrdiga.

Den trivs utomhus under sommaren, men kan man inte ha den utomhus och fnstren r ngot fr soliga s kan man stta upp ngot solskydd i fnstrena + sitter de i de sm kpekrukorna plantera om dem i en strre kruka det mr de bra av.
Tomas J
Vet inte riktigt vilken sort det r, fick en knl frn min svrmormors planta som jag drev upp. Grn med vita blommor.
S du tror att det r fr mycket ljus som gr att bladen blir brua i kanten? Skulle det kunna vara nt annat?

/Tomas
flaxss
CITAT (sa @ mlardalen zon 2,26-06-2006, 13:36)
Det finns mnga olika oxalis och mnga av dem som sljs som krukvxt i handeln r INTE hrdiga.

oxalis deppei -11c

oxalis rosea -22c

Oxalis regnellii -11c

dom hr sljs som krukvxter finns skert fler
jo vist alla oxalis klara inte ner till -5c eller nt men lttfrost klara dom .
men nstan alla utom kankse 2-3 klara ner till -6c -12c -39c m.m.
flaxss
CITAT (Tomas J @ 26-06-2006, 14:28)
Vet inte riktigt vilken sort det r, fick en knl frn min svrmormors planta som jag drev upp. Grn med vita blommor.
S du tror att det r fr mycket ljus som gr att bladen blir brua i kanten? Skulle det kunna vara nt annat?

/Tomas

stt den i vst eller st fnster dom stnger ju bladen pp natten kna ven p dagen ta skugga . men sder r kanske fr mycket fr den s som sa sa stt upp nt skydd i sder . och har den ftt vatten p bladen sen solen varit p kan det vara drfr cks eller solskador av fr mycket
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon