zoegas
Hej

Har problem med mina fikusar här hemma. Har tre stycken, var av två stora. Samtliga har fått nåt skit på sig. Har läst runt en del på nätet men inte hittat någon info eller symtom som stämmer in klockrent. Någon här som vet vad det är och vad jag ska göra för att bli av med det?

Där är knotor på stammen, men jag tror inte det är sköldlöss. Verkar liksom tillhöra fikusen.

Barken fnasar sig på de mindre grenarna.

Sitter en vit kletig massa precis där bladet börjar.

Vissa av bladen ser skadade ut. De tappar en hel del blad.

Har testat spreja med såpvatten, men har inte hjälpt.

Så snälla, vet ni. Annars kommer fikusarna snart åka ut .
sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De där knottrorna är helt normalt så ska fikus se ut även den där vita fläcken är normal så ska det se ut på fikusen brukar ofta vara sockerlösning som växten transpirerat ut.

Det är väl bara fläckarna på bladen och bladfallet som är något och de är nog klimatbetingade (inomhusklimat är inte det optimala för fikusar) låt växten komma ut på semester i halvskuggigt läge den lär må finfint av det + den vill nog gärna stå så att den kan bli duschad av ev. regn.
zoegas
ok, det var skönt att höra. Har en balkong som de åker ut på då. Där är sol på morgonen och ett tag in på förmiddagen, tyvärr så komer dt inte regna på dem där.

Tack för svaret. Du rädda dem. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon