Cam & co
Vid vrt staket som grnsar mot en strre vg genom samhller har det under mnga r sttt landstokar ... dessa har nu dtt av, vad vi ftt hra, saltet frn vgen ... Frst & frmst - kan det stmma att de dtt av vgsaltet? Och finns det ngon annan buske/hckliknande vxt vi skulle kunna plantera p insidan staketet och som klarar av vgsaltet?

Vi bor i Marks kommun mitt p grnsen mellan zon 3 & 4.
Betty
Halimondendron halodendron - Saltbuske, r bde salt- och torktlig.
Jejja
En annan r silverbuske - Elaeagnus commutata
Vackert silverfrgat bladverk, med sm gula blommor p vren. Tappar inte bladen under vintern.
Cam & co
CITAT (Betty @ 26-06-2006, 19:06)
Halimondendron halodendron - Saltbuske, r bde salt- och torktlig.

Letade reda p ngra bilder av saltbusken ... men tycker nog att den verkar se lite spretig & vildvuxen ut? Det var dock inga superbra bilder jag hittade via google ... hur pass stor blir den tro? Blommorna i sig var ju fina iaf ...
Cam & co
CITAT (Jejja @ 26-06-2006, 23:02)
En annan r silverbuske - Elaeagnus commutata
Vackert silverfrgat bladverk, med sm gula blommor p vren. Tappar inte bladen under vintern.

Ja den var ju faktiskt finare n saltbusken mste jag sga ... men jag hittade att den blir 2,5 meter ohmy.gif Mste den ndvndigtvis bli s hg eller kan man hlla den nere till staketniv kanske?
Gloriana
Vad jag vet s kan man klippa i silverbusken, den r inte s ltt att ta dd p. Den har dock klara rymningstendenser och skjuter rotskott. Mao, ej lmplig om den str nra rabatter eller annat vxande som man vill ha ifred. Men den r faktiskt snygg, tycker jag i alla fall.
Cilla
Utver alla tips du ftt kan du f ider frn Veg Techs hemsidor, ett smlandsbaserat fretag som bland annat producerar vxtlighet fr vgrenar och refuger. http://www.vegtech.se/
Cam & co
CITAT (Cilla @ 26-06-2006, 23:49)
Utver alla tips du ftt kan du f ider frn Veg Techs hemsidor, ett smlandsbaserat fretag som bland annat producerar vxtlighet fr vgrenar och refuger. http://www.vegtech.se/

STORT TACK fr lnken! Mycket intressant. biggrin.gif
Cam & co
CITAT (Gloriana @ 26-06-2006, 23:19)
Vad jag vet s kan man klippa i silverbusken, den r inte s ltt att ta dd p. Den har dock klara rymningstendenser och skjuter rotskott. Mao, ej lmplig om den str nra rabatter eller annat vxande som man vill ha ifred. Men den r faktiskt snygg, tycker jag i alla fall.

Den var jttefin p de bilder jag fick fram ... och ingen fara r det fr rabatter i nrheten heller ... den blir mol allena vid staketet ut mot gatan och ska enbart vara till fr att minska insynen & gra det lite mer hemtrevligt ... s den skulle nog kunna funka bra om man kan hlla den nere ...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon