Christin*
Nu har min trädgårdsiris blommat klart och pionen är klar inom några dagar.
Hur skall man behandla dem då?
Tack för svar!
Christin
Kajsa
Pionerna är svåra, trots att man binder upp dom bryts dom lätt av.
Igår hade vi ett kraftigt regn och många stjälkar bröts av. Klipper bort det som går av och andra när dom blommat över, bladen får stå till sena hösten, samma med iris.
Lady Hamilton
På Pionerna klipper jag bort blomställningen så att de inte går i frö. Bladen rör jag inte förrens de nya är på väg på våren
Gåsis
Min thailändska granne har en egen metod, men fina pioner blink.gif När pionen är så stor som hon vill att den ska bli i omkrets, klipper hon konsekvent ner den efter blomning. Den blommar lika bra varje år men blir inte ett dugg större.

/Åsa
MB1965
Klipp inte ned pionen. Möjligen blomställningen, om du orkar. Ta bort det döda efter vintern bara, bra vinterskydd wink.gif
Christin*
Varför skall pionen inte gå i frö?

Ang irisen så hade den behövt en rejäl rensning vid marken. Och det görs ju lättast om den är helt nedklippt. Skall man avstå från det nu? Vänta till höst? Eller vår?

Tack för svar!
Lady Hamilton
CITAT (Christin* @ 05-07-2006, 21:54)
....Varför skall pionen inte gå i frö?...

För att det tar onödig kraft från plantan. Visst kan man låta den fröa av sig men det tar en oherrans med år innan det blir något av dessa frö plantor
Jag föredrar att köpa färdiga plantor om jag vill utöka mitt Pionantal
Christin*
Ok, då skall jag klippa bort dem fortast möjligt!
Har kanske redan gått i frö... Har jobbat mycket på senaste tiden.
Lady Hamilton
CITAT (Christin* @ 05-07-2006, 21:54)
..Ang irisen så hade den behövt en rejäl rensning vid marken. Och det görs ju lättast om den är helt nedklippt. Skall man avstå från det nu? Vänta till höst? Eller vår?.........

sleep.gif Nu har jag kollat på min nya PC CD-ROM......"Perenner och lökväxter" bara för att kolla OM jag hade rätt.....................
Och på den så visade de att man kan dela på irisar eller plantera om dem efter blomningen var avslutad. Gräv upp hela "plantan" och rensa bort gamla döda blad och det som ser "allmänt tråkigt ut" sedan delar du på "knölarna" och behåller de som du vill ha kvar. Bladen klipper du på de kvarvarande plantorn så att det blir knappt en dm höga blad kvar. Detta för att hindra avdunstningen vid om/ny plantering. Sedan är det bara att plantera de nya plantorna grunt

wub.gif Tänk vad man kan lära sig av att se på PC-program
Christin*
Aaa tack Hamilton!

Jag har dock delat dem i år redan.
Lite fel tid kanske, i våras. Men jag var tvungen, skulle flytta dem.
Och de har klarat sig fint, en del blommor. Inte översållad kanske, men jag hoppas så till nästa år om jag sköter den bra!
Mia, zon 3
Håller med övriga - ta bara bort överblommat (och bara om du vill det) nu, vänta med resten till våren. Men - om pionerna har någon smitta på sig (svartfläck etc) så bör man inte låta bladen vissna ned på plats, för det underlättar för smittan att övervintra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon