Kan man ta sticklingar från olivträd? Om så, är det bara att klippa av ett skott (hur långt) och sätta i väldränerad jord med plasthuva, eller finns det bättre trix att ta till? När är lämplig tid för sticklingar?
Om man vill ha ett stamträd, ska man låta skottet sedan växa utan att toppa det och ta bort eventuella förgreningar ungefär som man gör en stamhibiskus?
Ja, det går att ta sticklingar från olivträd. Jag tror inte att du skall ta för långt, ta hellreett par stycken. Min erfarenhet är att de inte är helt lätta att rota och det tog lång tid. Men jag gjorde som du beskriver, i sandblandad jord med plastpåse över, och sedan är det säkert bara att stamma upp som du också beskriver.
Mitt problem har varit att övervintra dem första året, har förvarat dem i 10°, två dog så jag har bara en kvar.
tulle
Ska det vara på nytt eller lite förvedat man tar skottet
Eva St
Jag skulle tagit på fjolårsskott och sandblandad jord. Prova klackstickling och vanlig om du har material till det. Gärna lite benmjöl i sticklingsjorden, det befrämjar rötter....bottenvärme är heller inte dumt om man har det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.