surren
Halllloo!

Kan man slänga på lite gödning på krukväxterna, gör de nån nytta? Vet inte va det är för några riktigt men säkert några "vanliga" gröna växter, ingen av dom e speciellt stora ör dom är inte så gammla smile.gif Tänkte köra me nässelvatten isåfall för jag har en hink med sånt på "kokning"

Nå?
pejori
kör på du....det mår dom bara bra av wub.gif
surren
Okej fin fint biggrin.gif
foolishRice
Men ska du verkligen gödsla innomhus med nässelvatten? Det stinker ju avlopp! wink.gif

Jag kör med flytande blåkorn till allt. Det är billigt och näringsmässigt välbalanserat. "Speciella gödningsmedel" som säljs för 10-100 ggr's överpris (!) är inget att ha...

Ett kryddmått (dvs. 1mL) flytande blåkorn till en liter vatten. Orkidéer vattnar jag utan näring under höst och vinter (dvs. då det är mörkt).

/ Markus
pejori
kör också med blå korn....både inne och ute... wub.gif
surren
hehe jo har hört att de stinker tongue.gif Har dock inte luktat på de själv än! biggrin.gif

Okej, är blåkorn nåt som säljs på flaska då kanske?
pejori
flytande i flaska...eller kulor i påse...det är bara att välja...
jag tar en dl. kulor till tio liter vatten, när jag vattnar krukisar...utomhus står doseringen på påsen wub.gif wub.gif
tycker att det blir billigare med kulorna(kornen) laugh.gif laugh.gif
Carex
för att göra förvirringen ännu mer total tänkte jag föreslå ett miljövänligt sätt att gödsla växterna;) Dina inomhusväxter mår alltid bra av lite gödning eftersom näringstillgången i en kruka är begränsad och jorden ganska snabbt blir helt utsugen, nåväl, till tipset. Använd bicobact! Jättebra, men luktar lite humus, men inget som luktar direkt illa (fast provlukta i affären först;))
Alexander-VG-zon3
jag brukar gödsla med kogödsel på sommaren en juni å sen en i juli .
har inann haft närinspinnar men kom på att jag tyckte kogödsel var bättre
pejori
CITAT (Carex @ 27-06-2006, 21:33)
för att göra förvirringen ännu mer total tänkte jag föreslå ett miljövänligt sätt att gödsla växterna;) Dina inomhusväxter mår alltid bra av lite gödning eftersom näringstillgången i en kruka är begränsad och jorden ganska snabbt blir helt utsugen, nåväl, till tipset. Använd bicobact! Jättebra, men luktar lite humus, men inget som luktar direkt illa (fast provlukta i affären först;))

har testat den, men tyckte den var väldigt odryg, och att den missfärgade alla ytterkrukor och fat.... sad.gif sad.gif
dom blev ju smutsbruna av den unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Guldvatten fungerar bra på krukväxter och det doftar i stort sett ingenting ifall det är färskt. (1 del urin ungefär till 9-10 delar vatten)

+Nässelvatten funkar bra det tar dock ett par timmar innan doften försvinner så man kan ju gödselvattna blommorna innan man åker till jobbet, eller på en utflykt etc.
Emma_
CITAT (flaxss @ 27-06-2006, 21:57)

Till krukväxter som är inomhus? blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emma_ @ 28-06-2006, 01:21)

japp kogödsel till både ute i inne .
och det funkar bra .
fast mina växter är ju ute stora delar av året med ju
smile.gif
jennyp
jag tycker biobact luktar rilktigt illa, använder det bara utomhus ibland...

här vattnas det med yttepyttelite blå korn i vattnet de flesta gånger det vattnas.
Emma_
CITAT (flaxss @ 28-06-2006, 09:10)

och det funkar bra .
smile.gif

Haha, riktigt SÅ växtgalen är inte jag att jag har kobajs i krukorna. tongue.gif Men tja, smaken är som baken.. näsan också kanske. rolleyes.gif
Diabolique
CITAT (Emma_ @ 28-06-2006, 13:01)
Haha, riktigt SÅ växtgalen är inte jag att jag har kobajs i krukorna. tongue.gif Men tja, smaken är som baken.. näsan också kanske. rolleyes.gif

Jag hade hönsbajs blandat med vatten till mina krukväxter när jag bodde hos föräldrarna och de hade höns. Det funkade jättebra. Rena dunderkuren... biggrin.gif
catlady
Jag varierar Blåkorn med guldvatten, och det verkar mina växter tycka om (även om sambon var lite skeptisk till att kissa i en flaska först...) laugh.gif
olgak
Jag ville så gärna vara miljövänlig, men måste erkänna att jag hade svårt för biobact. Om jag spillde det allra minsta så blev det fläckar och lukt, och ibland om det rann över på något fat blev det ett riktigt elände. Nu kör jag flytande blåkorn och är nöjd med det. Jag vet att det inte är riktigt p k enligt vissa, men jag känner mig lyxigt trotsig med mitt blåkorn smile.gif.

(Men jag tror säkert att en ordentlig person som har rutin och inte spiller så mycket kan använda biobact. Jag vill inte smutskasta den produkten, säger bara hur det var för mig.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emma_ @ 28-06-2006, 13:01)
CITAT (flaxss @ 28-06-2006, 09:10)

och det funkar bra .
smile.gif

men tänk biggrin.gif laugh.gif
kogödsel är koskit upp blanat med torv som känns som jord å luktar inte mycket heller det är jju inte som om man tar en nylagd koskit å öllägger i krukan . å jag är så växtgalen att jag vill mina växter det bästa å för mig är detta det bästa dom blommar å växer som bara den wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon