Full version: Klätterväxter
katsan
Nu har jag grävt bort alla eländiga alpklematis som jag har haft vid norrväggen på huset. Alla kraftigt angripna av ohyra (klematisbladstekeln?). I alla fall, jag har försökt på alla sätt att bekämpa dem de senaste åren men nu har jag gett upp.

Vad kan man plantera där istället?

Har läst att både pipranka och kameleontbuske kan trivas i skugga men hur är det med humle? De humle som mina släktingar har är alla placerade i solen och där trivs de väldigt bra. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en gulbladig som matchar den ganska mörka väggen men då måste den trivas i skuggan.

Hoppas på svar.

Katsan, Umeå
Jenny & Vilda
Det är ju ingen gulbladig men jag har just planterat en klätterhortensia på nästan norrläge hos mig. Min granne har en sån i samma läge och hennes är jättefin. wub.gif
Tjoppa
Jag har humle på norrsidan, den växer hur bra som helst. smile.gif
Xelma
Humle växer i min trädgård för bra... jag tar bort de 25 plantorna efterhand... 4 meter långa rötter. Jag låter bara en honplanta (med kottar) stå.

Kolla denna bilden (inte min) ... humle på AoT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon