|
Skogstjärna
26-06-2006, 19:42
och plast. Har jag tänkt! Någon som kan/vill bolla lite ideer med mig? Jag har ett 20 tal gamla fönster som jag ska renovera och använda. Som grund har jag tänkt mig lecablock cirka 50 cm högt. Total höjd på sidorna kommer att bli ca 2 meter. Till tak tänkte jag använda byggplast eller sånt plasttak man brukar använda till altaner (genomskinligt). Vad tror ni om det? Hur fäster man reglarna i lecablocken är det jag grunnar på just nu.... Alla tips och ideer tas tacksamt emot!
Hej!
Har egentligen ingen erfarenhet av lecablock, men man ska kunna skruva i dem. Jag ska oxå bygga sockel med lecablock, men fästa aluminiumramen i dem. Fråga på byggvaruhuset vilken sorts skruv som behövs.
Sidohöjden är nog helt OK med 2 m, ju större volym desto bättre, men sockeln får inte se fånigt hög ut.
Jag tror att "altanplastalternativet" är bättre än byggplast (känns stabilare och håller nog för större snötyngder) Glöm dock inte bort att göra ordentlig taklutning så att snön glider av av sig själv. Annar kan nog altanplasten också knäckas.
Lite lösa funderingar från Lars
Du måste nog lägga en "syll", en ram av trä, på lecamuren som du sen fäster dina stående väggreglar och fönster i. Ramen fästs i lecablocken med plugg+skruv, "spikplugg" eller nån typ av expanderbultar, kolla hos bygghandeln. Tänk på att fuktisolera mellan lecablocken och träramen så att den inte suger åt sig fukt. Att lecasockeln skulle se fånigt hög ut tror jag absolut inte, gamla klassiska engelska växthus t.ex. har alltid en hög murad sockel som ger byggnaden vackra proportioner och hjälper till att magasinera masssa go solvärme. Lecablock är lätta att putsa och sen måla eller vitkalka, det blir jättesnyggt. Jag använder byggplast till mina "budgetväxthus", det funkar men är inte så snyggt eller hållbart, har du råd eller kan hitta billigt (begagnat eller likn.) så tycker jag absolut att du skall göra taket av kanalplast (typ isolerat altantak). Sen är det bara att klura lite ang. hur du ska få till ventilationsluckorna i taket.
Skogstjärna
27-06-2006, 18:02
Tack för tipsen, fuktisolering hur gör man det? Jag har tänkt att vitkalka grunden och måla fönstren vita, (gamla spröjsade fönster....) På gaveln upp mot taket ^, funderar jag på att sätta träpanel, om jag inte hittar på några fönster som kan passa där. Och då tänkte jag göra som luckor i panelen som vädringfönster, räcker det eller behövs det i taket också tror ni? Panelen skuggar också lite vilket både kan vara för och nackdelar med.... Lutor nog att det blir "altantak". fortsättning följer....
växthuset andrum
27-06-2006, 20:40
hej skogsstjärnan, jag har precis byggt färdigt ett sådant växthus som du skall bygga. ang. fuktspärren under syllen så har jag använt tjärpapp som jag har skurit ut i långa remsor, sen har jag även målat syllen flera gånger med "bullareblandning"som är trätjära, kokt linolja och terpentin. Ett misstag som jag gjorde det var att målade fönstren med en billig färg vilket jag har fått betala med många tårar och mycket tid. jag önskar dig all lycka på vägen och ta god tid på dig. Mitt växthus tog 3 år att bygga och är på drygt 100 kvadratmeter.
gammelnalle
29-06-2006, 17:05
CITAT (Skogstjärna @ 27-06-2006, 19:02) Tack för tipsen, fuktisolering hur gör man det? Jag har tänkt att vitkalka grunden och måla fönstren vita, (gamla spröjsade fönster....) På gaveln upp mot taket ^, funderar jag på att sätta träpanel, om jag inte hittar på några fönster som kan passa där. Och då tänkte jag göra som luckor i panelen som vädringfönster, räcker det eller behövs det i taket också tror ni? Panelen skuggar också lite vilket både kan vara för och nackdelar med.... Lutor nog att det blir "altantak". fortsättning följer....  Bara bygg på!! Om du vill göra gavelspetsarna av trä är nog det helt OK ,,.... själv gjorde jag dock "triangel" -fönster av gamla fönster... Inte fullt så svårt som man kanske tror OM man accepterar lite "skavanker"... Jag hade rätt så mycket fönster (enkelglas) att jobba med... (hade från början även fönster till TAK...men det har jag fått byta till plast....) Redskap för att tillverka fönsterna: Vinkelhake Fogsvans Tumstock Skruvdragare Huggmejsel en BRA glasskärare.. Jag tog de längsta fönstren och utnyttjade de som "Hypotenusan" (den längsta delen i en rätvinklig triangel) DEN fick bestämma hur STORT fönstren längst ut i kanterna blev... (4 sammanlagt 2 på var sida) Mellan dessa blev också ett specialtillverkat fönster... och lika så OVANPÅ detta... b
Mia, zon 3
03-07-2006, 11:41
Kan vi få se lite bilder, alla snälla rara söta växthusägare!  Det är ju preciiiiis ett sånt växthus jag har i huvudet nu när jag stegar upp ytor och mäter vinklar och veckar pannan...... (fast något under 100 kvm, kanske  )
CITAT (Mia @ zon 3,03-07-2006, 12:41) Kan vi få se lite bilder, alla snälla rara söta växthusägare!  Det är ju preciiiiis ett sånt växthus jag har i huvudet nu när jag stegar upp ytor och mäter vinklar och veckar pannan...... (fast något under 100 kvm, kanske  ) Håller man sig under 10 kvadratmeter så slipper man ju till att börja med bygglov.
Mia, zon 3
03-07-2006, 13:18
Sant sant.... men så litet hade jag inte tänkt ändå, siktar nog på dryga 20 kvm. Man får ju väga klimatfrågan också, blir fort muggigt i ett litet hus när solen bränner på. Men det vore som sagt kul att se lite mer av hur andra har gjort!
Ragazza zon6
23-03-2007, 22:36
Jag har byggt ett växthus (sambon och svärfar för att hålla sig till sanningen) precis av gamla fönster och lekagrund, blev super. Vi valde kanalplast som tak , enklare och säkrare. Jag kan ta lite bilder om du vill se?
Kamilla z 7
31-03-2007, 09:46
CITAT (Ragazza zon6 @ 23-03-2007, 23:36)  Jag har byggt ett växthus (sambon och svärfar för att hålla sig till sanningen) precis av gamla fönster och lekagrund, blev super. Vi valde kanalplast som tak , enklare och säkrare. Jag kan ta lite bilder om du vill se? Kan du visa bilder  trots att jag har ett växthus så ääälskar jag att se hemma byggen,det är ett sådant som jag ville ha,men jag ville inte piska min man till att göra det...han skulle ju då få jobba hela semestern och det vill jag bespara...trots att jag har maaasor med gamla fönster i stugan...
Ragazza zon6
06-04-2007, 13:52
Jepp
Går ut med mobilkameran. Nu är det ju jäkligt ostädat, fönstren ska renoveras ett o ett under sommaren och dörren kommer om två veckor... men..ska kika ut i stormen, återkommer strax!
Ragazza zon6
06-04-2007, 14:01
Här kommer lite bilder..
Tjusigt, hoppas på hus snart så man oxå får bygga lite
Ragazza zon6
06-04-2007, 14:07
Som sagt, lecan ska slammas (blir ursnygg ljusgrå färg) dörren ska dit och golven lade jag in förra veckan, tröskeln ska gjutas etc. men det är UNDERBART när växterna kommer in.
Glömde att lämna hål för vinranka så det blir till att riva upp tegelgolvet i hörnet igen...
Ske bli roligt att få lägga in lite bilder i augusti!
Har skolat Heliotrop, Basilika och en tomatsort plus pellissticklingar i dag. Busväder ute.
Kamilla z 7
09-04-2007, 17:13
ÅÅÅ vad fint det var Ragazza!!!! det ska bli kul att se bilder till hösten...
Gloriana
09-04-2007, 20:18
Vilket fruktansvärt snyggt växthus! Jag visade min man och stönade....han höll med. Men vi har mycket annat som ska fixas på vanliga huset först.
Jonas70
10-04-2007, 07:32
Det är alltid roligt att se de här hemmabyggena. De blir så personliga i jämförelse med de prefabriserade, men för mig blev det ändå en färdig byggsats från Willab. Har varken tid eller kunskap för att bygga ett efter eget huvud.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|