Clara Col
26-06-2006, 21:00
Kommer att bo i ett och ett halvt år i Bogotá, Colombia, på 2600 meters höjd. Vi har en trevlig bakgård med fina möjligheter att odla lite på, jag är främst inne på att ha köksväxter, men behöver lite tips!
Vi har redan persilja och lite slokande dill, men kan det fungera med rosmarin, gräslök, basilika?
Måste jag driva upp plantor inomhus först och sen plantera ut dem, eller kan jag så direkt? Årstiderna är lite annorlunda här även om vi är på samma sida ekvatorn. Det är ofta mulet och regnigt, men när solen kommer fram bränner det rejält!
Alla tips mottages tacksamt, det kliar i fingrarna att få börja påta!
grycken
27-06-2006, 06:36
Kan du inte studera trädgårdarna runt omkring och höra med grannarna vad de odlar för växter? Kanske kan du t.o.m. få växter av dem.
Är det minusgrader? Hur många minusgrader? och under hur lång tid? Rosmarin är ju t ex en medelhavsväxt och klarar några minusgrader under en kortare tid. Många kryddväxter går ju också att odla i krukor, så att man kan ta in dem på natten, om det bara är kallt då.
Clara Col
27-06-2006, 15:59
Nej, det är inte minusgrader här. Det har haglat nån gång, men annars är snittemperaturen 12 grader. Jag antar att man inte behöver ta in plantorna då, men måste de vara stora när man sätter ut dem?
Alexander-VG-zon3
27-06-2006, 18:03
CITAT (Clara Col @ 27-06-2006, 16:59)
Nej, det är inte minusgrader här. Det har haglat nån gång, men annars är snittemperaturen 12 grader. Jag antar att man inte behöver ta in plantorna då, men måste de vara stora när man sätter ut dem?
du kan odla det kryddväxter å medelhasvväxter almänt aven en del exotiska frukträd skulle kunna funka . även palmer å andra exotiska växter å en delgrönsaker . men det jag är emst är kanske om där blåser mycket å skiftar mycket mellan väder så du måste kanske skydda för straksolsken m.m. . så ta tåliga växter . dom flesta plantor klara ner till +5c allmänt även många klara minus . så du behöver inte ta in dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.