|
Madeleine1
26-06-2006, 21:00
Jag har fastnat för den här sidan www.bookcrossing.com och måste bara tipsa om den.  Det handlar om att man läser en bok, som man vill att någon annan ska få glädjen av, registrerar boken och släpper den fri. Förhoppningsvis går den som hittar boken in och skriver en liten journalanteckning och på så vis kan jag följa "min" bok på sin resa. Kul grej tycker jag. Än så länge har jag bara läst en bok och registrerat den. Ska bli kul att se om den som hittar den skriver en kommentar...
Ursäkta min lathet, men jag är lite för trött i ögonen och hjärnan för tillfället. Orkar inte läsa in mig på en massa på engelska. Så en kort fråga: Går det alltså ut på att man skickar böcker till varandra?  Eller tipsar man bara om en bra bok?
Madeleine1
27-06-2006, 11:03
Latheten ursäktad - jag orkade inte heller utan frågade den som tipsade mig...  Man läser en bok och när man läst den registrerar man den på hemsidan. Man skriver en liten instruktion på och i boken (eller sätter en förtryckt etikett). Sen släpper man den "in the wild". Lägger den på någon offentlig plats, en parkbänk, en buss, ett café eller någon annanstans. Man kan lämna över den kontrollerat till nån också om man hellre vill det. Personen som hittar boken, går in och skriver en notis på bokens "egen sida" (boken får ett Bookcrossing-ID), läser den om man vill och släpper den sen fri för nästa läsare. En del väljer att behålla boken en längre tid och det är också OK. En del väljer att ställa boken i sin egen bokhylla och det är också OK även om syftet är det motsatta. Under länken "go hunting" i vänsterkanten kan man hitta böcker på olika ställen i världen som är fria för tillfället. Klicka på Sweden, så kan du se om det släppts någon bok i dina krokar den senaste tiden. Syftet med sidan är att "släppa böckerna fria"  eller kanske rättare sagt skapa världens största bibliotek. Rekordboken har passerat 251 personer, men de flesta är naturligtvis inte i närheten av den siffran.
Kul grej!
Det här verkar görkul! Jag skickade vidare länken till några jag vet gillar böcker.
anna_rispan
27-06-2006, 17:53
jag har kikat in där ibland. tänker hela tiden att jag ska släppa en ok fri men jag tycker om "min" böcker. *vill ha*
o inte finns det någon nära ig heller jag kan fånga in o sen släppa ut igen. södermanland som jag letar i är än så länge mest "stockholmsbaserat".....
var släppte du din bok fri madeleine?
Whiskuchi
27-06-2006, 18:38
CITAT (anna_rispan @ 27-06-2006, 18:53) jag har kikat in där ibland. tänker hela tiden att jag ska släppa en ok fri men jag tycker om "min" böcker. *vill ha* Så känner jag också - de bra vill jag behålla och de dåliga är inget jag vill att andra ska behöva genomlida (får kanske leta på bokrean, och köpa extraexemplar av sånt jag vet är bra)
Madeleine1
27-06-2006, 20:07
*ha ha ha* Så där kände jag också. De bra böckerna vill jag ha kvar - de dåliga vill jag inte kränga på någon annan. Men å andra sidan. Smaken är som baken... det kanske är någon som gillar böckerna jag inte vill ha. En av böckerna jag registrerat är en favoritbok som jag lyckats beställa två av...  så den har jag inga problem att släppa fri. Jag har inte släppt någon ännu, men jag har en liten hög (fem böcker) som jag ska släppa så snart jag har anledning att ta mig hemifrån... Mina böcker släpper jag i Strängnäs-Eskilstuna-trakten. Var söker du efter fria böcker anna_rispan?
Snöflinga
27-06-2006, 20:37
Såg en snutt på TV om detta men då sas det inget om att man skulle registrera den på någon hemsida el.dyl. (verkar krångligt) utan här fick man ett klistermärke som skulle sättas på boken som visade att det var fritt fram att läsa den och om man sedan ville, lägga den på nägon allmän plats för att läsas vidare  Tyckte jag lät bra, undrar bara var man får klistermärken ifrån ... någon som vet ? I så fall skulle jag strö böcker omkring mig  Måste vara fler än jag som köper böcker, oftast pocket, för att man just då inte har något att läsa ... och sedan gärna skulle skicka dem vidare ...
Madeleine1
27-06-2006, 21:37
Så kan man göra här också. Man kan beställa etiketter med förtryckta ID-nr och hoppas på att den som plockar upp boken registrerar den istället. Om man vill följa vart den tar vägen alltså... Ett tips annars, om man bara vill bli av med böcker, är ju att ta med sig en lunta till t.ex jobbet. Skriva en lapp med "Varsågod, ta en bok eller så många du vill!" Då blir man säkert av med dem. Jag tog med mig en kasse till jobbet med en massa utlästa pocket. Kassen gick runt på våningsplanet jag sitter på och vem som ville fick plocka. Jag hade inga böcker med mig hem...  Klart uppskattat! Jag tycker i och för sig inte att det är så krångligt att registrera boken. Man skriver in titel, författare och om man vill vad man tyckte om den. That's it. Då får man ett ID-nr som boken sen förses med.
Man kan printa ut etiketter från hemsidan.
Gloriana
27-06-2006, 22:20
Jag är medlem i bookcrossing om än inte särskilt aktiv än så länge.... Men jag har bra många lådor i bodar och sånt som bara väntar på att bli frisläppta. Ett underbart sätt att kringgå konsumtionssamhället och sprida lite glädje på samma gång. De böcker jag kan tänka mig att läsa fler gånger än en behåller. Den högen är inte så stor
Jag skänker ofta bort böcker till vänner och bekanta, men nu ska jag prova det här istället. Har tidigare "hållt" hårt i mina böcker, men har tänkt om för ett antal år sedan, för hur ofta läser man om en bok?
Får jag lov att vara lite anti nu ....? Jag är bokälskare och den här idén med bookcrossing tilltalar mig inte alls .... Varför?
1. Som bokälskare vill jag behålla mina böcker. 2. Författaren går miste om royaltypengar. 3. Inte för att jag har bacillskräck - men att plocka upp en bok som ligger på en parkbänk och du vet inte vem som har haft den, vilka fläckar som finns i den .... o.s.v. Nä ...... Eller har jag missuppfattat hur det går till ....?
Sorry ..... Finns det fler som känner som jag?
CITAT (Rossi @ 28-06-2006, 08:20) Får jag lov att vara lite anti nu ....? Jag är bokälskare och den här idén med bookcrossing tilltalar mig inte alls .... Varför?
1. Som bokälskare vill jag behålla mina böcker. 2. Författaren går miste om royaltypengar. 3. Inte för att jag har bacillskräck - men att plocka upp en bok som ligger på en parkbänk och du vet inte vem som har haft den, vilka fläckar som finns i den .... o.s.v. Nä ...... Eller har jag missuppfattat hur det går till ....?
Sorry ..... Finns det fler som känner som jag? Självklart att det finns fler som du. Men jag tillhör inte dom Men jag håller med dig om nr 1. Jag älskar också mina böcker och kan inte tänka mig att ge bort dem. Om det inte är pocket , men det köper jag så sällan. Enbart till semestern eller nån långresa på buss eller tåg. Vill inte ha pocket i bokhyllan, så dom skulle jag kunna tänka mig att lägga ifån mig vart som helst. nr 2. Författaren mister väl royaltyn även genom bibliotekslån? Eller?
CITAT (Evgeni @ 28-06-2006, 08:32) nr 2. Författaren mister väl royaltyn även genom bibliotekslån? Eller? Nej, det gör de inte. De får ersättning för varje bok som lånas ut precis som musiker får STIM-pengar så fort deras låt spelas på radio, disco, varuhuset etc. När man lånar böcker av vänner så gör man ju egentligen författaren en otjänst men å andra sidan kanske vännen som lånar boken blir så förtjust i boken så att han/hon själv köper fler av samma författare!  I vissa böcker har jag sett att författaren har skrivit i förordet: "If you like this book, please don't lend it to a friend."
CITAT (Rossi @ 28-06-2006, 08:51) CITAT (Evgeni @ 28-06-2006, 08:32) nr 2. Författaren mister väl royaltyn även genom bibliotekslån? Eller? Nej, det gör de inte. De får ersättning för varje bok som lånas ut precis som musiker får STIM-pengar så fort deras låt spelas på radio, disco, varuhuset etc. Ja,ja, naturligtvis, det borde jag ha tänkt på
Månskensbonden
28-06-2006, 08:01
Det här är ju en rätt intressant tanke i dessa 'fildelningstider'! Undrar hur blodhunden Bodström hade reagerat om en site uppmanade folk till att sprida gratis musik-cd på parkbänkar och caféer? -Han hade förmodligen satt sin dagliga CIA-sponsrade gratisMcDonald i vrångstrupen! Kära nån, hur skulle det se ut om människor gick omkring och DELADE MED SIG av saker och ting sådär alldeles gratis och obeskattat??!! Det borde t ex vara förbjudet att berätta roliga historier som man hört, för det berövar ju den ursprungliga skämtaren på hans levebröd! *tänker* -För inte kan det väl vara så att det man kommer på i musik/bok/berättar-väg, vill man skall höras av så många som möjligt? Väl?
CITAT (Månskensbonden @ 28-06-2006, 09:01) Det här är ju en rätt intressant tanke i dessa 'fildelningstider'! Undrar hur blodhunden Bodström hade reagerat om en site uppmanade folk till att sprida gratis musik-cd på parkbänkar och caféer? -Han hade förmodligen satt sin dagliga CIA-sponsrade gratisMcDonald i vrångstrupen! Kära nån, hur skulle det se ut om människor gick omkring och DELADE MED SIG av saker och ting sådär alldeles gratis och obeskattat??!! Det borde t ex vara förbjudet att berätta roliga historier som man hört, för det berövar ju den ursprungliga skämtaren på hans levebröd! *tänker* -För inte kan det väl vara så att det man kommer på i musik/bok/berättar-väg, vill man skall höras av så många som möjligt? Väl?  Det här är svåra frågor och man kan vrida och vända på det i all evighet. Men grejen är att om upphovsmän inte får betalt för sitt yrke (skapa låtar, skriva böcker, måla tavlor etc.) så kommer de flesta inte att ha råd med att fortsätta att skapa. För vem kan/vill jobba gratis?
Madeleine1
28-06-2006, 08:42
Med risk för att trampa i klaveret, men med glimten i ögat...  då borde man kanske förbjuda Second hand affärer också och tvinga folk att köpa nya kläder när de behöver något... Det där med bacillbytandet har jag också funderat lite på, men jag är lite petig så där i största allmänhet. Pillar inte på trappräcken, dörrhantag och annat offentligt i onödan. Nåväl. Jag börjar med att dela med mig av mina böcker. Skulle det vara så att jag någon gång springer på en bookcrossing-bok får jag ta ställning då.
CITAT (Madeleine1 @ 28-06-2006, 09:42) Med risk för att trampa i klaveret, men med glimten i ögat... :P då borde man kanske förbjuda Second hand affärer också och tvinga folk att köpa nya kläder när de behöver något...  Hade först kommenterat men avstår... Ska kanske ge upp diskussionen här nu. Jag jobbar ju inom det här juridiska området och ibland blir det för mycket att tampas med detta både på arbetstid och fritiden ....
Madeleine1
28-06-2006, 10:09
Jag hann aldrig se ditt redigerade inlägg, men ber om ursäkt för att jag hakade på blodhundskommentaren. Kunde inte hejda mig riktigt där.  Ja, det är en djungel det där med juridiken. Är själv 'nästan uppvuxen' på STIM och jag kan bli olidlig när det gäller musik & upphovsrätt...
CITAT (Madeleine1 @ 28-06-2006, 11:09) Jag hann aldrig se ditt redigerade inlägg, men ber om ursäkt för att jag hakade på blodhundskommentaren. Kunde inte hejda mig riktigt där.  Ja, det är en djungel det där med juridiken. Är själv 'nästan uppvuxen' på STIM och jag kan bli olidlig när det gäller musik & upphovsrätt... Ingen orsak! Du behöver inte be om ursäkt för något! Det är väl bara kul att bolla lite idéer och åsikter!
CITAT (Rossi @ 28-06-2006, 08:20) 3. Inte för att jag har bacillskräck - men att plocka upp en bok som ligger på en parkbänk och du vet inte vem som har haft den, vilka fläckar som finns i den .... o.s.v. Nä ...... Eller har jag missuppfattat hur det går till ....? Lånar du aldrig en bok på biblioteket?  Samma risk för baciller i sådana fall tänkte jag! Jag har ioförsig inte tänkt att springa runt och leta böcker för egen del, men jag delar gärna med mig av de jag redan läst. Håller med om att böcker som man vill ha i bokhyllan inte är pocket böcker. Men oftast köper jag numera pocketböcker eftersom jag inte vill ha en massa böcker stående år ut och år in och samla damm, som jag iallfall inte kommer att läsa igen. Däremot faktaböcker skulle jag aldrig göra mig av med, de kan man ju´ha glädje av i många år! CITAT Kära nån, hur skulle det se ut om människor gick omkring och DELADE MED SIG av saker och ting sådär alldeles gratis och obeskattat??!!  Nej hur skulle det se ut!!!!
CITAT (Leia @ 28-06-2006, 12:37) CITAT (Rossi @ 28-06-2006, 08:20) 3. Inte för att jag har bacillskräck - men att plocka upp en bok som ligger på en parkbänk och du vet inte vem som har haft den, vilka fläckar som finns i den .... o.s.v. Nä ...... Eller har jag missuppfattat hur det går till ....? Lånar du aldrig en bok på biblioteket?  Samma risk för baciller i sådana fall tänkte jag! Du drar helt korrekta slutsatser - jag lånar aldrig böcker på biblioteket. Vill äga mina böcker eller möjligtvis låna av vänner. (Jag läser ca. 80-100 böcker om året.) Förut var jag också anti-pocketböcker men numera fyller jag glatt bokhyllorna med båda inbundna och pocketböcker. Snyggt, faktiskt!
anna_rispan
28-06-2006, 21:21
jag kan nog tänka mig att plocka upp en "bookcrossingbok" om den ligger inomhus. sen är ju hela bookcrossing så slumpartad så det känns liksom inte som att det påverkar försäljning. jag menar om jag är sugen på att läsa en viss bok så inte ger jag mig ut på jakt i hela sverige efter den boke, antingen går jag till bibblan eller affären. bookcrossing känns mer som att man stöter i hop med någon, fast en bok nu då.
Madeleine: jag kikar i bland på bookcrossing om jag ska åka någonstans, kan vara Eskilstuna, Örebro, Norrköping, Ibland längre iväg också men mera sällan.
Snöflinga
29-06-2006, 16:16
Annars vet jag ett bra sätt att bli av med böcker : låna ut dem till släkt, vänner och bekanta
anna_rispan
30-06-2006, 20:46
ja just det!
Snöflinga
30-06-2006, 22:19
Tyvärr är det oftast böcker man vill behålla i bokhyllan ...... nästintill osämja kan uppstå för att få tillbaka  Numera har jag en liten lista på utlånade böcker och till vem .... tillhör typen som gärna läser om favoritböcker
Madeleine1
30-06-2006, 22:27
Jag lånar INTE ut böcker som jag inte kan tänka mig att bli av med. Även om jag inte så ofta läser om. Jag lärde mig av mina misstag. Lånade ut ett par 'värdefulla' böcker till en kompis. Som i sin tur lånade ut dem till en annan. När jag ville ha tillbaka dem hittade hon bara ett par stycken och kom inte ihåg vem som hade den sista....  *morr*
Snöflinga
01-07-2006, 22:01
Trist
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|