Margaretha
Om man haft en ros på ett ställe bör man ju inte sätta dit en ny ros utan att byta jord. Jorden är rostrött, påstås det.

Hur förhåller det sig med pioner? Kan man sätta en ny pion där det stått en tidigare, om man förbättrar jorden med kompost och annat? Jag är trött på den gamla. Dels blommar den dåligt, dels har jag två till av samma rosaröda sort ( som står på ett annat ställe och blommar rikligt!) och skulle vilja ha en vit i stället.

Tacksam för synpunkter. unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Anemone
Ja, jorden blir "piontrött".Min erfarenhet är att det går bra om du byter ut en del av jorden och blandar i kompost och ny jord.Lite benmjöl tycker pioner om.
Lycka till!
Anemone
Maria i Helsingborg
.........men......jag tänker på alla ödetorp och gamla stugtomter med enorma och ljuvliga pionstånd som inte fått passning på massor av år.........inte verkar den jorden trött inte wink.gif

Ibland tror jag faktiskt att vi "gör oss till" i onödan rolleyes.gif , säger hon som också fjäskar med benmjöl.
Inga från Närke
De pioner jag har har varit här sedan vi köpte huset för 15 år sedan och jag har inte gödslat något speciellt. Vi har lerjord uppblandat med lite lättare jord och det verkar vara bra. Mina pioner växer och blir stora.
Skall till hösten om vi hinner flytta alla till en nyanlagd rabatt så de blir samlade på ett ställe så får vi se hur det går. Brukar fördröja blomningen lite men har flyttat en tidigare och det gick bra.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Maria i Helsingborg @ 27-06-2006, 16:25)
.........men......jag tänker på alla ödetorp och gamla stugtomter med enorma och ljuvliga pionstånd som inte fått passning på massor av år.........inte verkar den jorden trött inte wink.gif

Ibland tror jag faktiskt att vi "gör oss till" i onödan rolleyes.gif , säger hon som också fjäskar med benmjöl.

Etablerade plantor kan ofta klara mängden rotsårsnematoder mm. i jorden men en ny oetablerad planta som sätts på en sån plats har ingen chans att klara av alla nematoder, bakterier mm. den lär växa ganska dåligt.
Margaretha
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-06-2006, 20:41)
Etablerade plantor kan ofta klara mängden rotsårsnematoder mm. i jorden men en ny oetablerad planta som sätts på en sån plats har ingen chans att klara av alla nematoder, bakterier mm. den lär växa ganska dåligt.

Ja, det handlar ju om en oetablerad planta för min del. Ska jag då byta jord i hela gropen för säkerhets skull - för att få en "renare" jord? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon