Margaretha
Har sett mig lite omkring för att hitta en fin vit pion. Den får gärna ha någon färg i mitten, men det är inte nödvändigt.
Någon som har något att rekommendera?
Maria i Helsingborg
Jag är barnsligt förtjust i Festiva Maxima - tunga gräddvita blommor med rött stänk och mild doft wub.gif

MB1965
Festiva maxima är fin, den står där tillsammans med rosa och orangaröda rosor och de vita pionerna "Crinkled White" och "Honey Gold".

Jag föredrar Lactiflora hybrid "Honey gold", dubbla kronblad, fin gul färg i mitten. den öppnar sig mer än såhär, när det är sol:

Margaretha
Å, så vackra, båda två! wub.gif

Är de tidiga eller senblommande?
Xelma
Festiva Maxima har precis blommat färdigt här i Skåne
Anemone
Å, de är så vackra alla...
Som samlare av pioner måste jag få visa en av mina favoriter också.Primevere heter den.
Jan van Leeuwen är också fin.Enkel vit med gul mitt.Immaculee är en annan fin sort ,dubbel fyllig blomma , den är låg och stadig.

Anemone
Maria i Helsingborg
CITAT (Xelma @ 27-06-2006, 14:54)
Festiva Maxima har precis blommat färdigt här i Skåne

Njae, helt färdiga är inte jag med mina smile.gif
Betty
Jag beställde en vit pion från odla för ett par år sedan, Duchesse de Nemours, jag har tyvärr ingen egen bild men här finns bilder. smile.gif
Åsa Bi
Vad fina de är allihopa! Är det någon av de här pionerna som blommar sent? Jag drömmer om en pionrabatt, men vill gärna sprida blomningstiderna lite.
Madeleine1
Har en "Lady Alexandra Duff" - som doftar. Den är vit med dragning mot rosa i mitten. Hos mig (Mälardalen + ganska skuggig placering) blommar den inte än. Kanske i slutet av juli nån gång.

Har ingen egen bild, men här är en länk till en annan hemsida.
Bild
Inga från Närke
CITAT (Betty @ 27-06-2006, 15:59)
Jag beställde en vit pion från odla för ett par år sedan, Duchesse de Nemours, jag har tyvärr ingen egen bild men här finns bilder.  :)

Doftar din pion, jag har en vit se bilden som är väldigt lik och den doftar ljuvligt. Har flera olika pioner men vet inte namnen tyvärr eftersom de fanns här när vi flyttade in för 15 år sedan.

Se lite mera bilder i album Pioner
Betty
CITAT (Inga från Närke @ 27-06-2006, 19:55)
CITAT (Betty @ 27-06-2006, 15:59)
Jag beställde en vit pion från odla för ett par år sedan, Duchesse de Nemours, jag har tyvärr ingen egen bild men här finns bilder.  smile.gif

Doftar din pion, jag har en vit se bilden som är väldigt lik och den doftar ljuvligt. Har flera olika pioner men vet inte namnen tyvärr eftersom de fanns här när vi flyttade in för 15 år sedan.

Min pion har inte kommit längre än till knoppstadiet ännu. De enda pioner som hunnit blomma här uppe i zon 6 är rosenpionerna.
Så här ser min Duchesse de Nemours ut nu:

Ber att få återkomma med en doftrapport lite senare...
stina
Jag köpte 12 doftpioner av Odla iår. Nu har dom små miniknoppar. Undrar om dom hinner slå ut här hos mej i z3!?
gunnelö
Och så här ser min Duchesse de Nemours ut just nu.

Gunnel Ö
Margaretha
Jag är alldeles överväldigad! Sååååå vackra! Hur ska jag kunna välja?

Tack allihop! wub.gif
gunnelö
För att göra det ännu svårare att välja, här är Coronne d`Or...

och en bättre bild på Duchesse de Nemours....

...och en bild på Festiva Maxima i förfall, vacker då med!

Gunnel Ö
Lena N
Mitt råd är att i första hand välja en pion som har korta stadiga själkar.

Jag har en vit luktpion med stora välfyllda blommor, underbart vackra. MEN själkarna är c:a 1 m höga och alltför klena för de tunga blommorna. Stödpinnar och uppbindning tar bort mycket av intrycket och trots uppbindningen hänger blommorna så att de hela tiden tittar ner i marken.

En mörkrosa pion som jag också har blir bara hälften så hög. Den står rak och fin när den blommar.
gunnelö
CITAT (Lena N @ 29-06-2006, 20:25)
Mitt råd är att i första hand välja en pion som har korta stadiga själkar.

Jag har en vit luktpion med stora välfyllda blommor, underbart vackra. MEN själkarna är c:a 1 m höga och alltför klena för de tunga blommorna. Stödpinnar och uppbindning tar bort mycket av intrycket och trots uppbindningen hänger blommorna så att de hela tiden tittar ner i marken.

En mörkrosa pion som jag också har blir bara hälften så hög. Den står rak och fin när den blommar.

Du har helt rätt. Så här ska inte en pion se ut. laugh.gif

Fast den blir nog bättre när den får några år på nacken. (Red Charm)

Gunnel Ö
Margaretha
CITAT (gunnelö @ 29-06-2006, 17:37)
För att göra det ännu svårare att välja, här är Coronne d`Or...

Tack! Den var också bedårande. Så det blev ännu svårare! wink.gif biggrin.gif wink.gif

Har också pioner som är vackra i sig, men som har alldeles för tunga blommor. Det är inte så lyckat. Bäst av mina är Bowl of Beauty. Hög, stadig och tål t.o.m. regn! Hade gärna haft något liknande i vitt eftersom den vita ska stå i andra ändan av rabatten och "balansera" Bowl of Beauty.

Ska studera alla era förslag ordentligt! wub.gif
Maria i Helsingborg
Och så finns det ju dessa tongue.gif om du inte skulle ha nog redan! wub.gif
Mmmmm för en cheddar cheese!

Ovärderlig länksamling!

Om länken inte funkar (jag vet inte varför det strular):

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...ent=-1&earth=-1
olgak
För er som har pioner som inte orkar stå raka. Jag antar ni prövat detta, men inte gillat det av någon anledning, men jag tycker att perennstöden man kan köpa för någon hundring - ett runt, grön metallgaller som man lägger på tre ben - är en bra lösning. Pionen växer upp genom gallret (ibland får man hjälpa till lite) och allteftersom pionen växer på våren, så drar man upp stödets ben ur jorden, så att hela anordningen kommer högre. Våra bondpioner som BARA ville ligga ner, ser ursnygga ut hela sommaren nu (dvs bladverket efter blomningen) och stödet syns inte alls. ÄVen på några riktigt höga doftpioner tycker jag att det ser helt okej ut - och framför allt står plantorna snygga och raka.

Annars är även jag en stor vän av plantor som kan stå upp själva...
Margaretha
CITAT (Maria i Helsingborg @ 02-07-2006, 01:26)
Och så finns det ju dessa tongue.gif om du inte skulle ha nog redan! wub.gif
Mmmmm för en cheddar cheese!

Mmmmmmm! Ja, inte blev det lättare! wub.gif wub.gif

Olgak! Jag har sedan flera år sådana stöd, men det blir ändå problem med de tunga blommorna, tyvärr. Jag ska försöka dra upp dem högre.
Mia, zon 3
Jag böjer armeringsmatta i lagom bitar till ett "gallerbord" och ställer över plantorna på våren. Mycket rejälare än köpestöden, och man väljer själv höjd när man gör dem.

(Fråga - Gunnelö - din 'Duchesse...' ser rosatonad ut, det har jag aldrig sett hos min. Finns det olika kloner av den, tro?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon