Full version: Philblad
Aggi
Jag har tre Phikbladsträd på tomten som av förra ägaren planterades samtidigt. Det som står nera på tomten där det är mera fuktigt är ett mycket stort och vackert träd på ca. 4 meter. De andra två som står där det är torrare är som en liten tanig buske på ca. 1 meter.

Nu tänkte jag planterta ner de små som man knappt kan tro är samma växt där det stora står som mår bra.

Hur ska jag göra för att det ska bli så bra som möjligt så att de förhoppningsvis ska bli lika vackra som det stora trädet? Kan jag plantera om dem nu? Vad ska jag använda för jord? o.s.v

Jag vill ge dem en chans till där de nog kommer att trivas med tanke på storleken på det trädet som redan är där på tomten och värkar trivas.
Aggi
Är det ingen som vret vad en Pilblad kan önska sig för att växa extra fort???
Inga från Närke
CITAT (Aggi @ 27-06-2006, 16:15)
Är det ingen som vret vad en Pilblad kan önska sig för att växa extra fort???

Du kanske har mera tur i träd, buskar, men jag sökte på namnet pilbladsträd och det finns inget som heter och sökte även på pilblad och det är en krypande växt. Har du rätt namn?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror också du måste ha det korrekta namnet för att få hjälp det finns inget som heter pilbladsträd.

Pilblad är en örtartad vattenväxt inget träd
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/alismata...it/sagisag.html

Det är inte vanlig Pil (Salix) du menar?
Aggi
Jag är förmodligen ute och cyklar. Det är nog Pil träd jag menar.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är vanlig pil så är det en mycket törstig växt som gärna vill ha lite fuktigare planteringsplats (bör inte planteras för nära huset eller ev. vatten och avloppsledningar, speciellt inte om ledningarna är av äldre modell).

Vill du att de ska växa snabbt är det nog fuktigare växtplats som gäller + ev. ett lager kogödsel på våren.
Aggi
Ok. Kan jag planter om den nu eller måste jag vänta till hösten eller våren?
Ska jag då blanda ut kogödsel med jord eller bara kogödsel? Kan man också lägga torv för att jorden ska behålla fukten?

Kan man överhuvudtaget plantera om och flytta på växter nu eller är det olämpligt?
Åsa, mälardalen zon 2
Lövfällande växter bör flyttas när de är i vila = utan blad vilket innebär sen höst eller tidig vår.

Flyttar du i höst kan du blanda ner lite torv i det översta lagret till våren kan du mylla ner kogödsel i det översta lagret runt träden. +på försommaren kan du lägga på ett lager gräsklipp runt träden det bevarar fukt + ger gödning.
Aggi
Tack för tipset! Problemet är att jag helst skulle behöva flytta den nu. Om jag gör det riskerar jag då att den inte klarar flytten eller
och hur är det med perenner, kan man flytta dem nu?
Aggi
Fick se att jag hade läst slarvigt och att det står att lövfällande växter bör flyttas under vila så där fick jag svar på det, men hur är det med olika perenner för jag är sugen på att flytta om lite.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte det mest optimala att flytta nu när det ska bli varmt och soligt men måste man så måste man och pilar brukar ju vara tuffa så de lär överleva även om de kommer se risiga ut ett tag framöver. Försök få med så mycket du kan av rotsystemet + skugga trädet med ex, fiberduk medans det rotar sig på den nya platsen + vattna hela trädet (även kronan) med jämna mellanrum + var beredd på bladfall.

Vårblommande perenner brukar man flytta på hösten + höstblommande brukar man flytta på våren. Med stor rotklump + regelbunden vattning + skuggning med fiberduk så borde de klara en flytt nu, men bienner som ska blomma nu skulle jag inte flytta.
Aggi
OK. Tack för ditt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon