Full version: Magnolia
Cam & co
Nu är jag i farten igen med fler frågor om vår nyvunna trädgård .... vi har nämligen ett Magnoliaträd här också ... men frågan är - är det praktmagnolia eller japansk magnolia? Eller kanske någon helt annan sorts Magnolia? (vet inte hur många det finns?!). Hur ser man skillnaden? Är den japanska Magnolians blomblad mer vita?

Vad vi har fått höra så blommar den ibland 2 gånger/år, en gång på våren & igen under augusti ... Trädet har stått i mååånga år och blommorna liknar näckrosor ungefär. Blommorna är rosaskiftande i botten & mer vita i bladen ... i våras blommade den för fullt i mitten av maj då inga gröna blad ännu kommit på den ... men så vitt jag har kunnat läsa mig till ska inte praktmagnolian kunna växa så bra i växtzon 3 & 4 här vi faktiskt bor?

Har tyvärr ingen bra bild alls på vårt träd i blom ...

Blommorna ser dock ut precis som
dessa
jegi
Hej,
de där blommorna tror jag inte är Kobus (japansk magnolia). Fast en magnolia med så fin trädform tycker jag talar för Kobus åtminstone i ditt zonläge.
Blommorna skulle kunna vara praktmagnolia men det finns andra som det stämmer in på också. Hmmm...

Det finnsen uppsjö med magnolior men inte så många som går i zon 3-4 och dessutom ha trädform

På din bild ser det ut att stå skyddat så du kanske har zon 2 där? I så fall öppnas möjligheter för praktmagnolia.

Det skulle kunna hjälpa om man fick se lite närbilder och gärna utslagna blommor.
Cam & co
CITAT (jegi @ 27-06-2006, 10:52)
På din bild ser det ut att stå skyddat så du kanske har zon 2 där? I så fall öppnas möjligheter för praktmagnolia.

Det skulle kunna hjälpa om man fick se lite närbilder och gärna utslagna blommor.

Tack för ditt svar. Jo, den står ganska så skyddat i en liten slänt mellan en rad av någon form av höga hängande taggbuskar med oxblodsröda blad och en stor Hassel ... Tyvärr har jag inga bättre närbilder heller - men länken jag hade med i första inlägget visar en bild av precis så som blommorna ser ur ...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon