|
Jenny & Vilda
27-06-2006, 06:40
Läste i en trädgårdsbok att det fungerade bra att så perennfrö juni/juli. Tänkte då så i frölådor nu och sätta ut på växtplatsen (min nya rabatt) i september, är det något som skulle fungera?
Det är köpefrö och inte egna.
Tar gärna emot tips på lättsådda perenner också. Har tänkt så stjärnflocka, kantnepeta och stockros bl. a.
MVH Jenny
virrevarv
27-06-2006, 12:59
Åhh, det finns en hel del att välja på när det gäller att så perenner nu. Odla hade för ett tag sen ett erbjudande om perennfrö som går att så nu. Själv har jag sått Lavendel, Riddarsporre, Salvia, Lupin, Höstvädd, Rudbeckia och Akleja. Listan kan göras lång, det är bara fantasin och möjligtvis plånboken som kan hejda en!
Jenny & Vilda
27-06-2006, 13:17
Jag tolkar det som att de flesta perenner går att så nu !? Kan de sättas ut i jord i höst eller bör man övervintra i kruka? Zon 4
Eva 33c
27-06-2006, 13:48
Visst kan du så nu, men räkna inte med någonting som är stort nog att planteras ut före vintern. De flesta perenner utvecklas inte lika snabbt som sommarblommor. En hel del kommer inte ens att gro förrän nästa vår. Och de som gror hinner bara bli pyttesmå fröplantor, även om undantag finns. Min erfarenhet är att så där jättesmå plantor i krukor är lite svåra att övervintra. Det går förstås, men lite pyssligt är det. Planterar man ut dem på plats så är de jättelätt att "tappa bort" dem. Personligen skulle jag nog hellre så senare, i höst, så att ingenting gror före vintern. Och har du sedan plats (och extra ljus) inne i vår kan du ta in frösådderna redan i februari och leka vår! Då hinner du nog få utplanteringsklara plantor till sommaren. Men det finns säkert andra som lyckats bättre med sommar sådd av perenner än jag.
akagebeck
27-06-2006, 15:01
Jag har precis sått läkesilverax och kransveronika i små såkrukor och hoppas att det ska hinna gro och bli små plantor att plantera ut i höst. Tidigt i våras sådde jag (inomhus) skogssalvia, anisisop och axnepeta som hann bli så pass stora att jag kunde plantera ut dem i rabatten i början på juni. De fick bo svalt och med tillskottsbelysning förstås. I april-maj sådde jag lammöron och blå bolltistel utomhus. De gror och växer rätt fort, så de är nog dags att plantera ut snart. De borde du kunna så nu och få små plantor av innan hösten.
Jenny & Vilda
27-06-2006, 16:18
CITAT (Eva 33c @ 27-06-2006, 14:48) Visst kan du så nu, men räkna inte med någonting som är stort nog att planteras ut före vintern. De flesta perenner utvecklas inte lika snabbt som sommarblommor. En hel del kommer inte ens att gro förrän nästa vår. Och de som gror hinner bara bli pyttesmå fröplantor, även om undantag finns. Min erfarenhet är att så där jättesmå plantor i krukor är lite svåra att övervintra. Det går förstås, men lite pyssligt är det. Planterar man ut dem på plats så är de jättelätt att "tappa bort" dem. Personligen skulle jag nog hellre så senare, i höst, så att ingenting gror före vintern. Och har du sedan plats (och extra ljus) inne i vår kan du ta in frösådderna redan i februari och leka vår! Då hinner du nog få utplanteringsklara plantor till sommaren. Men det finns säkert andra som lyckats bättre med sommar sådd av perenner än jag.  Men om jag sår i höst då och låter dem komma in tidigt på vårvintern, ska de stå ute under vintern då? Jag provar nog en del frön nu och spar halva påsen och sår i höst också, då är jag ju garderad iallafall
Eva 33c
27-06-2006, 17:45
CITAT Men om jag sår i höst då och låter dem komma in tidigt på vårvintern, ska de stå ute under vintern då? Ja det är lite det som är poängen. En hel del (inte alla) perennfröer måste uppleva en vinter (en del tom två!) för att börja gro. De som inte behöver det tar inte skada av att stå ute under vintern. Om du sår nu så ge inte upp de krukor som eventuellt inte gror före vintern utan låt dem stå ute någonstans, lite skyddat för de värsta spöregnen kanske, så kanske de gror till våren. Din idé om att "gardera" dig är superbra, du skaffar dig erfarenhet och kan jämföra resultaten från de olika tillvägagångssätten. Nästa gång någon frågar får du svara! Ibland lyckas man inte trots att man gör "allting rätt" och ibland är det tvärtom! Det är charmen med odling tycker jag, att man inte har full koll. Så mycket duktigare känner man sig när resultatet blir bra.
Jenny & Vilda
27-06-2006, 18:17
CITAT (Eva 33c @ 27-06-2006, 18:45) CITAT Men om jag sår i höst då och låter dem komma in tidigt på vårvintern, ska de stå ute under vintern då? Ja det är lite det som är poängen. En hel del (inte alla) perennfröer måste uppleva en vinter (en del tom två!) för att börja gro. De som inte behöver det tar inte skada av att stå ute under vintern. Om du sår nu så ge inte upp de krukor som eventuellt inte gror före vintern utan låt dem stå ute någonstans, lite skyddat för de värsta spöregnen kanske, så kanske de gror till våren. Din idé om att "gardera" dig är superbra, du skaffar dig erfarenhet och kan jämföra resultaten från de olika tillvägagångssätten. Nästa gång någon frågar får du svara! Ibland lyckas man inte trots att man gör "allting rätt" och ibland är det tvärtom! Det är charmen med odling tycker jag, att man inte har full koll. Så mycket duktigare känner man sig när resultatet blir bra. Bra peppning, känner mig redan superinspirerad att börja testa Det gäller bara att ha utrymme och minne för allt som ska sås och gro, så att de inte blandas ihop, jag är fortfarande dålig att se vad som är ogräs och frösådder men det kommer väl när man hållit på ett tag...
kerstin z5-6
27-06-2006, 18:21
Läkesilverax och stjärnflocka brukar behöva en kyl period innan de gro - Enklast är att samla frö eftersom de kommer o förvara mörkt o svalt till jul Sedan så -ställa ut o låta snöa över -därefter i mån av möjlighet med lysrör o utrymme ta in för grodd , efter 8v alt lämna kvar ute till våren Vill man göra den senare varianten räcker det om man så o ställer ut i februari
Vissa frö gror bäst om fröna dessutom är färska De kan man så from nu och till tidig höst o lämna ute, oftast gror de på våren Platsen för frökrukorna bör vara skuggig -de bör inte torka ut på ytan
Hur stor chans har man att lyckas om man bara sår dem direkt i landet på hösten?
Jenny & Vilda
27-06-2006, 19:30
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-06-2006, 19:21) Läkesilverax och stjärnflocka brukar behöva en kyl period innan de gro - Enklast är att samla frö eftersom de kommer o förvara mörkt o svalt till jul Sedan så -ställa ut o låta snöa över -därefter i mån av möjlighet med lysrör o utrymme ta in för grodd , efter 8v alt lämna kvar ute till våren Vill man göra den senare varianten räcker det om man så o ställer ut i februari
Vissa frö gror bäst om fröna dessutom är färska De kan man så from nu och till tidig höst o lämna ute, oftast gror de på våren Platsen för frökrukorna bör vara skuggig -de bör inte torka ut på ytan Bör krukorna stå skuggigt om jag planterar nu alltså? *tankspridd* Samla frö och förvara blir svårt för mig eftersom jag knappt har något att samla ifrån  men köpefrö ska väl fungera det också om jag vill utöka perennbeståndet...
kerstin z5-6
27-06-2006, 20:33
ja SÅR du nu så ska de stå skuggigt Visst kan man direktså , men att utröna ogräs eller inte ur pytteplant -det orkar inte jag ... kruksådd är mycket lättare Dessutom är ogräsen mycket mer snabbväxande o livskraftiga och kväver lätt de ädlare småttingarna om man sår direkt
virrevarv
29-06-2006, 06:38
Men jag som har sått varmgroende perenner nu, kan jag sätta ner krukorna med småplantor i min ena drivbänk med jord i? Jag har grönsaker i den drivbänken nu men den kommer ju att stå tom över vintern. På så sätt borde jag ju ha lite koll på småplantorna till våren? Eller? Vill ju inte råka rensa bort mina små skyddslingar i tron om att det är ogräs nästa år...
Jenny & Vilda
29-06-2006, 07:46
Och en dum fråga från en nybörjare, vad är egentligen en drivbänk?
Lady Hamilton
29-06-2006, 08:16
Det finns inga dumma frågor! Det finns bara "dumma" människor som inte vågar fråga!  En drivbänk är helt enkelt ett avskilt ställe gärna upphöjt och inramat där man avser att endast kortare tid driva tex grönsaker, sommarblommor eller annat under en kortare tid. Man kan även på våren använda den till att driva upp plantor under t.ex. glas Det finns en hel vetenskap om olika användnings områden när det gäller drivbänkar
CITAT (Eva 33c @ 27-06-2006, 14:48) Och de som gror hinner bara bli pyttesmå fröplantor, även om undantag finns. Min erfarenhet är att så där jättesmå plantor i krukor är lite svåra att övervintra. Det går förstås, men lite pyssligt är det. Planterar man ut dem på plats så är de jättelätt att "tappa bort" dem. Personligen skulle jag nog hellre så senare, i höst, så att ingenting gror före vintern. Men, menar du att de ändå klarar av en vinter om de är nergrävda? Jag hade perenner som jag köpte förra sommaren, som blommade o var friska, men som är döda denna sommar (frös väl, hade inga granris el. liknande ovanpå). Hur ska småplantor klara sig då? Jag har sått en del perennfrön i juni... Usch vad det är svårt o få perenner förbi o överleva det första stadiet... de växer så sakta. Men vad ska jag göra med dem till höst om jag inte kan ha dem ute? Ha i källaren i kruka? Är bl.a. tusensköna, vilken sägs ska kunna blomma redan till hösten om man sår i juni...
Eva 33c
29-06-2006, 09:26
Som jag sa tycker jag att det är lite svårt att övervintra pytteplantor i krukor. Men jag har gjort det under många år på lite olika sätt. Och det lyckas, men inte till 100%. Trots vinter och vårsådd har jag alltid pytteplantor i en del krukor ändå till hösten. Vissa perenner gror och växer långsamt. Under många år grävde jag ner krukorna i kökslandet , inget extra skydd eller så, förutom snön då. Det fungerade förvånansvärt bra, men det blev en del "svinn". Framför allt på vårvintern när det tinar och fryser om vartannat så har den ynkliga lilla jordklumpen en tendens att "frysa upp". Av en slump glömde jag några krukor på marken under ett stort träd en höst, och fröplantorna i dem överlevde utan vidare. Så nu ställer jag mina krukor tätt ihop under trädet, lägger fiberväv över och skottar upp torra löv runt om och lite ovanpå. När snön kommer skottar jag upp lite av den också. Trädet gör att det blir lite lagom torrt, inga spöregn som slår sönder allt tex. Sedan tar jag bort täckningen när våren kommer så inte kylan blir kvar onödigt länge. Men egentligen skulle jag gärna vilja veta hur ni andra gör, och hur ni lyckas. Att ha perenner inne i en källare tror jag inte är bra (men har aldrig försökt heller...) Ett år stod alla sådder i kallväxthuset (hann inte gräva ner de före frosten..), men det var det sämsta alternativet. Temperatutväxlingarna blev alltför häftiga när vårsolen kom. Det året dog en massa träd och buskplantor som jag odlat i kruka under flera år sedan frösådden. Tipr på övervintring av pytteplantor i krukor mottages tacksamt.
Jenny & Vilda
29-06-2006, 13:44
CITAT (Hamilton @ 29-06-2006, 09:16) Det finns inga dumma frågor! Det finns bara "dumma" människor som inte vågar fråga!  En drivbänk är helt enkelt ett avskilt ställe gärna upphöjt och inramat där man avser att endast kortare tid driva tex grönsaker, sommarblommor eller annat under en kortare tid. Man kan även på våren använda den till att driva upp plantor under t.ex. glas Det finns en hel vetenskap om olika användnings områden när det gäller drivbänkar  Tack för svaret! Skönt att inga frågor är för dumma, det kommer nog fler av samma "simpla" karaktär är jag rädd
kerstin z5-6
29-06-2006, 17:54
Jag gräver ner krukorna i sand -ska de vara i jord -tar jag bort krukan .. blir lätt badkar av det .. då ruttnar de lättare men bäst är att så tidigt så plantorna är någorlunda stora på hösten - Länge leve lysrören då kan man så i januari
Jenny & Vilda
02-07-2006, 18:00
Nu är det ungefär någon vecka sedan jag sådde en del perenner och både studentnejlikan "brinnande kärlek" och gulrosen har grott  Vad skojigt det är, nu ska jag vårda dem ömt... Vill de ha det på något annat sätt när de börjat gro ? Den ena har jag haft ute i mestadels skugga och den andra har jag haft inne på fönsterbrädan i mycket dagsljus men ej direkt sol. Vad är bäst?
kerstin z5-6
02-07-2006, 20:52
UTE ! gärna i halvskugga -var noga med att inte torka ut småsådderna, skola om en o en i kruka när de fått ett par bladpar -kan placeras på växtplats i augusti om de grott nu  Grattis !
Jenny & Vilda
02-07-2006, 21:51
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-07-2006, 21:52) UTE ! gärna i halvskugga -var noga med att inte torka ut småsådderna, skola om en o en i kruka när de fått ett par bladpar -kan placeras på växtplats i augusti om de grott nu  Grattis ! Tack ! Vad bra, jag är där och duschar med sprayflaskan ofta nu när det är så varmt. Hoppas att digitalis och lupinerna ska gro också, har förstått att de ska vara lättsådda. Kanske kan jag putta ner en del växter i perennrabatten redan i höst då, om nu rabatten blir klar nån gång, är ju så varmt att gräva nu
Lady Hamilton
02-07-2006, 22:27
Jag "brakade i väg" och sådde Blå begvallmo innan jag läste kerstins inlägg om att bästa så-tiden var Januari och att plantorna som grodde mår bäst om de får "sova" i kylskåpet på natten  Så nu funderar jag på om jag skall vänta och se om mina Begvallmo frön gror innan "kylskåps behandlingen" eller om jag skall "kyla dem på natten" medans de gror  Det vore ju kul om jag lyckades få till någon planta i allafall......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|