Det är ju början på Juli nu= TORRT ute...
Men det är rätt blött här nu iallafall, i Stockholm.
Hellre att de står ute och det finns en möjlighet att de får fukt, regn och dagg än att de står inne i köksfönstret och torkar? Eller?
Funderar också på att skaffa ett basilika-hotell till mina älsklingar. De skulle kunna få bo hos min lillasyster, det är bara det att hon själv säger att hon kommer att ta död på dom....
Så vad finns det för råd att få? Dessa basilikor har jag tagit upp från skott som jag har rotat. Det är vanlig storbladig basilika och grekisk basilika. De är vana att bli bortskämda och pjoskade med vatten, har alltid stått inomhus.
1. Plantera ut dom i ett lagom skuggigt hörn av kryddträdgården. Får de en utomhuschock?
Har under semestern arrangerat det så att min vattenspridare kommer att gå åtminstone en kväll i veckan.
2. Ge dom till slarvig yngre släkting upprätta basilikahotell och ge instruktioner om skötsel. Att tillägga är att hon är allergisk mot basilika och hon har enligt egen utsago ökenfingrar, motsattsen till gröna fingrar.
3. Ge upp allt hopp om överlevnad och ställa in mig att börja från början och ta upp nya plantor när semstern är slut.