lillgull
Funderar på att sätta ut mina fem basilikor i kryddlandet under min två veckors semester. Åker nu nästa vecka och ska vandra i Österrike.
Det är ju början på Juli nu= TORRT ute...
Men det är rätt blött här nu iallafall, i Stockholm.
Hellre att de står ute och det finns en möjlighet att de får fukt, regn och dagg än att de står inne i köksfönstret och torkar? Eller?
Funderar också på att skaffa ett basilika-hotell till mina älsklingar. De skulle kunna få bo hos min lillasyster, det är bara det att hon själv säger att hon kommer att ta död på dom....
Så vad finns det för råd att få? Dessa basilikor har jag tagit upp från skott som jag har rotat. Det är vanlig storbladig basilika och grekisk basilika. De är vana att bli bortskämda och pjoskade med vatten, har alltid stått inomhus.

1. Plantera ut dom i ett lagom skuggigt hörn av kryddträdgården. Får de en utomhuschock?
Har under semestern arrangerat det så att min vattenspridare kommer att gå åtminstone en kväll i veckan.

2. Ge dom till slarvig yngre släkting upprätta basilikahotell och ge instruktioner om skötsel. Att tillägga är att hon är allergisk mot basilika och hon har enligt egen utsago ökenfingrar, motsattsen till gröna fingrar.

3. Ge upp allt hopp om överlevnad och ställa in mig att börja från början och ta upp nya plantor när semstern är slut.

rolleyes.gif
Gurkan
Härda av dem innan du sätter ut dem permanent om du har tid o möjlighet.

Visst har dom större chans ute i jorden att klara sig från att torka ihjäl än inne i små krukor men tänk på att basilikans mjuka tunna blad lätt bränner sig i solen om den inte är van vid direkt solljus.

Lite skuggigt läge är bra, iaf. tills dom hinner vänja sig.
hnorbeck
Mina idéer:

1. Sätt ut dem i ditt hörn av kryddträdgården, med en bit odlingsväv över så de inte blir solbrända (tveksamt om denna är helt bra).

2. Prata med dina grannar... Det kan vara ett bra tillfälle att lära känna dem.

3. Skaffa såna där "snören i slangar" och sätt dem till krukorna inomhus, där de får stå bakom nerdragna persienner, vinklade så att de får så mycket ljus som möjligt men ingen direkt sol. På detta sätt har jag klarat basilika flera somrar hemma.
lillgull
Tacksam för era svar! Nu har jag några dagar på mig att grubbla och överväga. Funderar helt sonika på att göra en riskfördelbning genom att dela på min basilikafamilj.
Två krukor får vara inne med snören i slangar och persiennerna neddragna. Tre krukor åker ut för avhärdning med början i morgon och får att klara sig bäst de kan i den skuggiga delen av min pallkrage med kryddor .Där får de åtminstone sällskap på semestern! Oreganon och timjan har iallfall längtat efter nytt sällskap tror jag...
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon