Full version: Citrusnäring
kristerh
När jag var nere i spanien köpte jag citrusnäring som jag gav en giva av igår innan regnet, iaf så står det på innehållsförteckningen att den har NPK 12-12-17 och jag jämförde med substrals citrusnäring jag hade kvar sedan tidigare där står att det är NPK 6-2-5 unsure.gif
då kan man väl kalla den spanska för rena dunderkuren wink.gif
fattar inte varför allt som säljs i detta land ska vara så mesigt, utblandat o svagt wink.gif
krister
KURT
Om den ena skall späda med lika delar vatten eller om man måste ge dubbelt så mycket av den andra är väl kanske inte så intressant. Men den spanska innehåller ju mycket mera fosfor.
kristerh
glömde att säga att den svenska är flytande och den spanska är korn man strör över jordytan eller blandar i jorden i samband med plantering.
vad har fosforen för påverkan?
krister
Lemonne
Jag har kanske inte ett direkt uttömmande svar, men vi göder våra jordgubbar med fosfor för att det gör bären fasta och mer hållbara. Den gynnar också induceringen. Det kanske är detsamma för citrus!?
Ophelia
Det är väl väldigt bra att fosfor inte finns in den stora mängd om det inte behövs. Fosfor tillhör en av de makronäringsämnen som sätter sprätt på tillväxt i naturen (igenväxta sjöar) tillsammans med kväve.

Anledningen till att det säljs preparat men med olika näringsinnehåll kan ju vara att här i Sverige odlas inte citrus alls av samma anledning som i Spanien. Fosfor ska ju hälpa till vid avmognaden och då citrus inte tål minusgrader utan trivs bra i en förvaring kring +15 C så finns det ju ingen anledning att avmogna en växt på samma sätt som t e x ett fristående äppelträd eller ett fristående citrusträd i Spanien. Den fosfor som finns i den svenska citrusgödselblandningen räcker säkerligen gott och väl till avmognaden och blombildningen här i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon