Full version: Scones!
Castea
Scones & en kanna te njuter jag gärna, speciellt regniga dagar som denna är det ju mysigt med sånt.

Här är två recept jag ofta bakar. Tar gärna emot fler tips om goda varianter på scones!

HAVRESCONES

4 dl havregryn
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
75 g margarin
2 1/2 dl lättmjölk eller lättfil

Blanda havregryn, vetemjöl och bakpulver. Finfördela margarinet med fingertopparna till en grynig massa. Tillsätt mjölken och rör snabbt ihop degen. Dela den i tre delar och lägg på plåt med bakpapper. Platta ut varje del till en rund kaka. Skåra varje kaka i 4 delar

Grädda i 225 gr i ca 12 min.

SCONES MED KESELLA

4 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
250 g Kesella
1,5 dl mjölk eller vatten

Blanda ihop alla ingredienser. Dela degen i 4 delar som plattas ut till runda kakor. Lägg på plåt. Skär varje kaka korsvis i 4 delar med mjölad kniv.

Grädda ca 10 min i 250°.
Betty
Tack för de recepten, ska spara dem och baka scones någon regnig dag - men inte idag för idag skiner solen, precis som igår och dan innan... och dan före det... minns inte riktigt när det kom ett riktigt regn sist... rolleyes.gif tongue.gif
Här får du några sconesrecept: Recept smile.gif
Castea
Tackar! Såg genast högintressanta varianter på den länken! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon