CITAT (Bitta98 @ 28-06-2006, 09:25)
CITAT (guns @ 27-06-2006, 22:31)
Visst kan det gå att spara fröna från hybrider, men i nästa generation slår de gamla anlagen igenom vilket gör försvagade och missbildade plantor. De kan alltså bli jättekonstiga plantor. Jag tycker du ska köpa nya frön, det tar så lång tid att driva upp med så mycket arbete.
Håller inte riktigt med. Jag tar alltid frö från mina F1 hybrider, har aldrig fått några svaga missbildade plantor. Däremot har jag fått ganska häftiga färgkombinationer. Alla petunier på bilden är frön tagna från F1 hybrider. I år har jag sått frön som är tagna från dessa plantor och fått exakt samma färger som de på bilden. Så visst går det att ta frö.

Åh, vad fint! Jag ska nog försöka spara lite frön, men kanske ändå köpa lite också.
Misslyckades med mina i år, jag köpte tre olika färger på vanliga petunia och några (två kanske) hängpetunia, men jag lyckades bara få fram petunier av en färg, och de blev långa, rangliga och inte alls fina. Förra året fick jag fram massor fina petunior. Förstår inte vad jag gjorde för fel i år.