Full version: petunia
Mozart
Man plockar ju bort de vissna blommorna hela tiden, eller så ramlar de av sig själva. Men visst borde det väl att ta egna frön, men hur sjutton då? unsure.gif Var bildas fröna? Eller går det inte? wink.gif
rosita
Om du inte plockar bort de vissna blommorna, bildas en frökapsel, som du kan samla in när de torkat. För att njuta av blommorna så länge som möjligt, kan man låta några stycken gå upp i frö mot slutet av sommaren.
Maggan H
Petunior kan dock remontera, åtminstone hängpetuniorna går inte att ta egna frö från, för att få samma färg nästa år. De kan bli i vilken färgskala som helst. Jag provade i fjol med frö från mörkrosa hängpetunia och fick allt från mörkblå till smutsrosa färger.
guns
Om petunian är en F1 hybrid går det inte att ta frön från den.
Bitta98
Det går att ta frö från F1 hybrider, men man vet inte vilken färg det blir på de kommande blommorna. Den mörkblå hängpetunian har jag tagit frö på och fått samma färg på. Det kan bli ganska häftiga färg resultat på egna frön från hybrider,
Mozart
Spännande!
Men om jag tar frön från min fina hängpetunia som jag köpte i går, så kan jag få vilken färg som helst på mina blommor sen? Det gör mig inget, roligare med många olika färger än bara en färg ändå!
Måste provas! tongue.gif
Men jag kan altså inte veta om det är en F1-hybrid innan? Men bör kanske utgå från att det är det, eller? unsure.gif
guns
Visst kan det gå att spara fröna från hybrider, men i nästa generation slår de gamla anlagen igenom vilket gör försvagade och missbildade plantor. De kan alltså bli jättekonstiga plantor. Jag tycker du ska köpa nya frön, det tar så lång tid att driva upp med så mycket arbete.
Bitta98
CITAT (guns @ 27-06-2006, 22:31)
Visst kan det gå att spara fröna från hybrider, men i nästa generation slår de gamla anlagen igenom  vilket gör försvagade och missbildade plantor. De kan alltså bli jättekonstiga plantor. Jag tycker du ska köpa nya frön, det tar så lång tid att driva upp med så mycket arbete.

Håller inte riktigt med. Jag tar alltid frö från mina F1 hybrider, har aldrig fått några svaga missbildade plantor. Däremot har jag fått ganska häftiga färgkombinationer. Alla petunier på bilden är frön tagna från F1 hybrider. I år har jag sått frön som är tagna från dessa plantor och fått exakt samma färger som de på bilden. Så visst går det att ta frö.

Mozart
CITAT (Bitta98 @ 28-06-2006, 09:25)
CITAT (guns @ 27-06-2006, 22:31)
Visst kan det gå att spara fröna från hybrider, men i nästa generation slår de gamla anlagen igenom  vilket gör försvagade och missbildade plantor. De kan alltså bli jättekonstiga plantor. Jag tycker du ska köpa nya frön, det tar så lång tid att driva upp med så mycket arbete.

Håller inte riktigt med. Jag tar alltid frö från mina F1 hybrider, har aldrig fått några svaga missbildade plantor. Däremot har jag fått ganska häftiga färgkombinationer. Alla petunier på bilden är frön tagna från F1 hybrider. I år har jag sått frön som är tagna från dessa plantor och fått exakt samma färger som de på bilden. Så visst går det att ta frö.

Åh, vad fint!

Jag ska nog försöka spara lite frön, men kanske ändå köpa lite också.
Misslyckades med mina i år, jag köpte tre olika färger på vanliga petunia och några (två kanske) hängpetunia, men jag lyckades bara få fram petunier av en färg, och de blev långa, rangliga och inte alls fina. Förra året fick jag fram massor fina petunior. Förstår inte vad jag gjorde för fel i år. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon