Full version: Okänd växt
Faidros
Är det någon som vet namnet på den här växten?
Jag har fått den av en bekant som också fått den av bekanta, så det är ingen växt jag sett i någon affär..
Den ser ut som en kaktus eller suckulent och har blad högst upp som den fäller titt som tätt då nya skott är på väg.
Den förökar sig rätt lätt med frön och verkar vara rätt stryktålig i allmänhet..

Vet någon vad den heter eller kanske skötselråd?

Carex
gummiplanta eller skvätt-iväg är vad jag har lärt mig att den heter. Helt ovetenskapligt;)
Håll koll på krukorna som står bredvid, det finns en anledning till ett av namnen, nämligen att den skvätter iväg sina frön som villigt gror i intilliggande krukor.
Betty
Definitivt en Kameuforbia/"Skvätt iväg" - Euphorbia leuconeura. smile.gif
storm
Euphorbia är det,jag skulle nog ge den en större kruka ,annars är det en lätt skött växt,låt den stå ljust men akta för gassande sol.glöm ej näring en gång i veckan under sommaren.
GoSatta
min står i gassande sol å mår finfint, det ser dock ut som om du behöver vattna mer, dom vill ha mycket vatten på sommaren och får dom det så tappar dom heller inte alla blad utan blir riktigt gröna och fina.
storm
CITAT (GoSatta @ 27-06-2006, 16:01)
min står i gassande sol å mår finfint, det ser dock ut som om du behöver vattna mer, dom vill ha mycket vatten på sommaren och får dom det så tappar dom heller inte alla blad utan blir riktigt gröna och fina.

Klarar den det jag hadde min i ett söder fönster den fick gula stora fläckar på bladen men så fick den flytta till norrfönster och är fin men den växer fort och har fått tunga sidogrenar.
GoSatta
min är uppväxt från frö i södertfönster så dom kanske vänjer sig smile.gif . .har sett dom i många tropiska länder mitt ute i solen också så e nog en vanesak . .dock behöver odm mycket vatten då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (GoSatta @ 27-06-2006, 16:22)
min är uppväxt från frö i södertfönster så dom kanske vänjer sig smile.gif . .har sett dom i många tropiska länder mitt ute i solen också så e nog en vanesak . .dock behöver odm mycket vatten då.

fast nu är det lite skilland på våran hus ett tropsikt klimat .
men som sagt som gosatta sa har den från första början varit i söder fönster från första dagen dne så sljuse å det var söder klart den har anpassat sig till det . så en del plantor kan vänja sig vid från frön av klimat som vi ger dom .
å dins tomr kankse är köpt eller upp deragen i nord . när du köpte dne så när du satte dne i söder så var allt en mycket stor skilland där va sakdor har du haft dne sen frön å kankse inte börjat i söder så sen flyttat till söder så fikc den skador . wub.gif
Alexander-VG-zon3
om du kan sätt ut den å sen planteraom som storm sa . sen tar du in den vid en temp på +5c. och lika dant nu avhärda den i en vecka med att ha den i skugga och ta in dne på natten sne lämna den ute efter ne vecka på natten
kristerh
Ett gammalt namn för den är: "den olydige gossen" detta pga att den skvätter iväg sina frön lite varstans unsure.gif laugh.gif
krister
Faidros
Ja, jag får nog plantera om den snart..
De som jag fått den av har flera stycken, mestadels ofrivilliga dock, haha.
Fast de har nog inte gett dem den omsorg som de kanske skulle må bäst av, men de har uthärdat väldigt bra ändå..

Jag såg några bilder där det fanns exemplar som hade kvar bladen hela vägen, är det svårt att få den att göra det? De jag fick den av sa att den alltid fäller sina blad innan det är dags för nya..
Skulle vara kul att veta till småttingarna som är på väg upp, för den ser lite kal ut nu...
jennyp
hm, så ser inte min alls ut... men det kanske är för att den är liten?
Faidros
Vad stora bladen är.. Mina som är i den storleken har blad som är 20 ggr mindre.. Din ser ju ut att må bra..
jennyp
CITAT (Faidros @ 30-06-2006, 00:03)
Vad stora bladen är.. Mina som är i den storleken har blad som är 20 ggr mindre.. Din ser ju ut att må bra..

ja den trivs som bara den här hemma hos mig, nya blad kommer i raketfart också. Jag har inte ahaft den speciellt länge, tre veckor kanske men de två ljusare bladen på bilden är nya sen jag fick hem den.
Diabolique
Min uppfattning är att den är ganska svår att ta död på, och att de ofta är ganska fula.
Jag tycker att de är som finast de två första åren (som jennyps), men som sagt har man en planta så får man ju nya småplantor varje år, i samma kruka och närstående... smile.gif

Min gav jag bort när jag tröttnade på den, till mamma, som annars brukar ha ihjäl sina växter. Den står i österfönster och är ganska otymplig.
GoSatta
vattna och ge dom mer näring än ni tror så behåller dom alla bladen.. min är 3 år nu från frö och närmare 60cm hög, den hade alla blad kvar tills i vintras när den fick lite dåligt med vatten när jag va bortrest, visst det är en suckulent med dom flesta euphorbior gillar riktligt med vatten när den är varmt / ljust och ruttnar inte ihopp och dör som många kaktusar gör om dom får stå fuktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon