Full version: knölklocka
belle
tjaba tjena hallå! Nu är det så här; dessa j a knölklockor börjar gro i min trädgård...överallt kommer det upp..snyft vad ska jag göra för att bli av med detta elände??? Snälla, ge mej ett råd! Har ingen lust att gräva upp alla rabatter.... sad.gif
Betty
Rensa, rensa, rensa, tyvärr finns det inget annat sätt att bli av med dem...
Hannele
Låt den aldrig sätta frö.
Själv tycker jag inte den spridit sej så farligt under tio år i min naturträdgård - blommar vackert tillsammans med rosa vresros! I rabatten har jag den inte.
veno
Hej!
Jag har haft jätteproblem med Knölklockorna, hatar dem verkligen mad.gif

Det första jag gjorde var att rensa en rabatt för hand, jag grävde och tog upp de stora rötterna längst ner, du vet de som ser ut som morötter i formen.
Jag tyckte att det blev bättre och efter några år har jag bara några enstaka kvar i den rabatten.

Men i de andra rabatterna kör jag hårt med Round up och det fungerar. Nu är det andra året med Round up och jag ser att det är mycket färre än förra året.

Jag fick rådet att låta Knölklockorna vara för att man aldrig kan få bort dem från rabatterna, men DET KAN MAN!
Så ge dig inte du kommer att lyckas om du är ihärdig.

/Anna
belle
jaa... nu håller jag på att dra upp dem så fort jag går ut i min trädgård, men det känns verkligen tröstlöst. Måste nog prova Round-up iaf..
Hannele
Hur vet du, att det är knölklocka??
Den är inte så farlig, om man inte låter den fröa av sej.
Fialotta
Nu blir jag nyfiken blink.gif
Hur ser en knölklocka ut...undrar om jag
har den?
Nån som kan ta en bild tro???

rolleyes.gif tongue.gif
Berith
Knölklocka.

Annika i Korsholm, Finland
Den är ju väldigt fin när den blommar och jag hade nog inte på koll vad det var för blåklocka. Sedan läste jag mig till att det var knölklocka och att det är ett väldigt besvärligt ogräs. Underligt att ingen har klagat på dem tidigare och folk tycker att de är vackra och skulle vilja ha dem, men jag vill inte ge bort dem till planeområden så att alla grannar också får dem.

Första året trodde jag att jag bara hade den i en rabatt och att den antagligen stått där länge och kanske skulle hållas där, men nu verkar det som om den har spritt sig 10 - 15 m till andra buskage. Kan den sprida sig så långt med rötterna eller är det med frön som den har spritt sig? Verkar som om jag också får ta till round up och bekämpa den ordentligt för annars är väl snart alla rabatter invaderade.
Fialotta
Nähe...den finns inte i min trädgård
men den såg fin ut på bild tongue.gif
Jag har gott om annat ogräs så det räcker...jag blir tokigt
på nåt som ser ut som dillrevor eller liknande...
nån som vet vad det är för nåt? sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon