Full version: Humle (Guld)
Karrolina
Hej!

Vi håller på och bygger en stor spalje för att få lite insynsskydd mot vägen. Spaljen kommer bli 12 m lång och 2 m hög. Jag vill ha humle där. (I nedgrävd hink..)

Men så var jag på blomsterlandet idag och hittade bara guldhumle som visserligen är fint men en planta kostade 200:- Är inte det jättemycket? Och sen undrar jag ifall den är lika kraftigt växande som vanlig? Kan man blanda med vanlig eller är det någon som blir utkonkurrerad då?

Sen undrar jag hur många plantor jag kan behöva för att det ska täcka upp ordenligt.

Lite frågor blev det.

rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Låter ju något dyrt för guldhumle(Zetas tar 98kr enligt sortimentslistan) men det kanske var stora plantor (stora plantor är ofta äldre och kostar då mer).

Har inte odlat guldhumle så jag kan inte svara på hur kraftigt de växer.
Tjoppa
Min humle som jag har är just guldhumle och den växer superbra. Behövs ingen stor planta för att den ska hinna växa och täcka mycket av din spaljé.
Vi köpte vår för 79kr om jag minns rätt, men det var ju ett par år sen nu, så 200kr tycker jag låter mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon