Full version: zamiakalla
Almabama
Fick för mig att man kan föröka zamiakallan med bladet,
är jag ute och cyklar då? Det kan man väl göra med
svärmorstungan i alla fall? Bockar och bugar!
Kajsa
Tror inte det, men prova! Zamioculcas är ju en ny krukväxt.
Alla bladen växer ur en stjälkknöl, när den blir stor kanske
den sätter sidoknölar som man kan ta isär.
Det är min teori.
Pher
Visst går det med blad. Har ett gäng som äntligen börjat ta sig.. Men det har nog tagit typ 1,5-2 år.

Det går även att kapa knölen rakt av och sätta. Väldig tålig blomma. Men växer sakta.
Ljusalfheim
hur ska man göra för att ett sånt projekt ska lyckas då?
jag försökte en gång, men bladet bara gulnade och dog... blink.gif
men visst är zamiakallan en helschysst växt. klarar ju alla lägen och vacker är den också..! wub.gif
Pher
Ibland gulnar bladet, men ge inte upp för de. Det kan ha bildats en liten knöl som snart skjuter en liten pytteväxt med två blad...

Dock om man lyckas att även hålla bladet grönt så växer den snabbare, men de går ändå väldigt långsamt.

De är viktigt att inte utsätta zamiculcasen för mycket ljus, då blir bladen brända. Själv vattnar jag de små lika ofta som de stora som jag tagit bladen ifrån. Dvs ungefär en gång i veckan. Duschar dem regelbundet så ofta jag kommer ihåg. Dvs med en liten viltsprutande duschspruta, Inte den som jag själv duschar i smile.gif..

Ja det är en fin växt, gillar den skarpt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon