Full version: Gulbarkig hägg
Karrolina
Jag var på plantskolan idag och såg en fin gulgarkig hägg som jag skulle vilja ha. Men jag vill inte att den ska se ut som alla häggar här i trakten ser ut nu. som kala skelett. Får den också den ohyran?

Sen undrar jag om den klarar lerjord och alltså inte den bästa dräneringen..
KURT
Hägg brukar oftast växa fuktigt nära vatten, så dräneringen är nog inget problem. När det gäller spinnmalen så vet jag inte, det finns en sammanställning över Prunus växter och resp. insekter här. Men bara för att det inte står någon insekt beskriven för den gulbarkiga häggen, så kan man nog inte lita på det.
Cilla
Jag har inte sett häggspinnmal på gulbarkiga häggen, men det betyder inte att den inte kan få det. Här har häggspinnmalen gått över på sälg och prydnadsapel som är i närheten, men inte i så stora kolonier som i häggen.
Karrolina
Ok! Jag får kolla runt lite.. Men om den skulle bli angripen så tar den väl inte permanent skada?

Tackar för svar!
tone
Jag vet inte hur det är med gulbarkig hägg. Det varierar dock mellan olika sorters hägg. Jag vet att blodhäggen får angrepp medan pärlhäggen inte får det.
Cilla
CITAT (Karrolina @ 28-06-2006, 17:22)
Men om den skulle bli angripen så tar den väl inte permanent skada?

Nej inte så farligt, men det är sämre för ett ungt träd som inte hunnit etalera sig att få det. Jag skulle dock inte tveka att plantera om jag tyckte om trädet.

Har ett sådant själv, men det för en tynande tillvaro, Behöver mängder med vatten de första åren liksom många andra prunusar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon