Full version: Hur döda åkervinda?
Karrolina
I min rabatt (Som kom med huset) växer Åkervinda. Jag har rensat jättenoga men den verkar inte gå att rensa bort. Roundup verkar inte heller funka.

Är det omöjligt? Måste jag sälja huset och flytta? biggrin.gif
Gossen Ruda
Jag har äntligen blivit av med snårvindan vid sommarstugan. Med Roundup. Men det gäller att vara ihärdig och låta vindan växa sig stor innan man sprutar för att få så många blad som möjligt att behandla.
Karrolina
Ok. Då blir det så. Men jag tänker doppa den i roundup. Det är så svårt att inte spraya på det som är i rabatten. Det som man vill ha kvar alltså.
Gossen Ruda
Jo. När jag bekämpade snårvindan lät jag den först växa några meter. Sen vindade jag försiktigt upp stänglarna, rullade ihop dom och la på en pappskiva eller liknande. Sen var det bara att spruta så mycket jag ville och orkade. Pappskivan skyddade det övriga i rabatten.
Gåsis
Man får rensa som en tok och ta bort varje litet yttepytteskott. Den ger sig till slut. Det kan gå i en rabatt där man har full koll, men är omöjligt i tex en häck. Det går inte att missa minsta lilla skott utan man måste dra och dra igen.

/Åsa
jåj
Roundup på en topps och vara envis ett par år ...

JÅJ
Gillan
Min erfarenhet av Åkervindan är att det går inte!

Det värsta är att det var jag själv som planterade in den
i vår trädgård blink.gif . Jag älskar allt som slingrar sig och
klättrar,..... och den är ju söt sleep.gif

Hade inte en aning om vad jag ställde till med. Den skulle få
klättra upp över jordkällaren tillsammans med clematis, som
en fin ram till rosorna som jag har där. Ett år senare hade den
tagit överhanden över både rosor och clematis sad.gif

Vi grävde upp rosorna och clematisen, silade jorden och planterade
om de andra växterna ( som fortfarande är ganska skakade av
upplevelsen).

Det är nu tre år sedan och det kommer fortfarande åkervinda blink.gif

Till saken hör att de inte kan dras upp. Man måste gräva för att
försäkra sig om att få med hela roten. Minsta bit som blir kvar
växer sig strax till flera utlöpare.

Så tålamod är vad som krävs. Och ibland lär man av erfarenheterna
wub.gif

Round up har jag inte provat. Ska kanske göra det smile.gif
kristerh
CITAT (Karrolina @ 27-06-2006, 21:41)
Ok. Då blir det så. Men jag tänker doppa den i roundup. Det är så svårt att inte spraya på det som är i rabatten. Det som man vill ha kvar alltså.

Du kan ju pensla oxså.
krister
Odin-Uppsala
Åkervinda är ett av de allramest djävulska ogräsen. ranting.gif

Själv har jag haft viss framgång med Roundup i sprayform, som lägger sig som ett skum på eländet. Man får ta ett sjok plast från en sopsäck, kartong eller liknande, och lägga ut som skydd för övriga växter. Effekten tycks vara bättre ju större bladmassa åkervindan har.

Men uppgrävning verkar oxå behövas som komplement - småplantor reagerar sämre på Roundup.
Gossen Ruda
Trodde faktiskt att jag lyckats få bort den men för nån vecka sen upptäckte jag den igen. Kan ha varit något frö som grott. Nu är det för sent på året så det blir Roundup till våren.
Red Top
Var kommer alla gamla trådar ifrån crazy.gif confused.gif

Bor de i trådhimlen. confused.gif whist.gif
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 08-10-2009, 08:36) *
Var kommer alla gamla trådar ifrån crazy.gif confused.gif

Bor de i trådhimlen. confused.gif whist.gif

Källararkivet! biggrin.gif Fast förmodligen har Odin använt sökfunktionen och ogräsbekämpning blir aldrig omodernt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon