Kat
Som om inte nässelvattnet var äckligt nog som det är, så har det också blivit hem för någon slags larver. De är ca 1-1,5 cm långa och avslutas med en "svans" som ser ut som en tjockare tråd. Färgen torde vara gulbeige, eller möjligen vit (svårt att avgöra i det mörka vattnet) och de är tjocka som änden på en tops ungefär.

Vad är det?
Gossen Ruda
Slamflugelarver. Det är Amairas område. laugh.gif Larverna är något av det hårdföraste som finns, dom kan leva i totalt syrefattigt och förorenat vatten eftersom dom andas med "svansen".
Kat
Vad blir det av dem?
Slamflugor, antar jag. Men är de skadliga?
Kan de få bo kvar?
Gossen Ruda
Låt dom få stanna, dom tillhör blomflugorna och är enbart vackra som fullbildade.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2006, 21:23)
Slamflugelarver. Det är Amairas område.  :lol:

Japp! Jag har tumme med blomflugor!! biggrin.gif

En sådan här kan det bli rolleyes.gif när den är klar. Solblomfluga, eller kärrblomfluga som är det nya namnet.

Eller en Eristalis-art (slamfluga/slamblomfluga):

(eller ännu några till blomflugor som har sådana larver)

Såhär kan de se ut, lite mer åskådligt:

Det är vackra flugor, fullständigt harmlösa för människor, de kommer aldrig in i husen och de skulle aldrig drömma om att störa på något vis.

Larven som du såg Kat, ser ut såhär:

På fotot håller jag den i handflatan med lite vatten.

De kallas också ibland för råttsvanslarver, p.g.a. sina långa "svansar"/andningsrör. De lever i starkt förorenade vatten, som också är mycket näringsrika, och som Ruda säger tål de oerhört mycket.

Om du skulle råka svälja en ohmy.gif så tål de det med! rolleyes.gif

Trådarna som syns längst bak vid "svans"- fästet är trakeer som larven andas med.

Var rädd om dem! wub.gif wub.gif wub.gif
(försök inte äta upp dem. Flåt sleep.gif kunde inte låta bli)
Kat
Det är definitivt inte EN av dem!
Men jag ska låta bli att äta upp dem, det lovar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon