Hur stort är ingångshålet i ett kaninbo? Jag tror dom bor under rötterna till mina vinbärsbuskar Jag såg två som sprang där nyss.
Antagligen dom som tuggat av bladen på mina jordgubbsplantor. Nu ska jag ut och lägga fiberduk över sallad och andra grönsaker så det inte blir kaninmat av alltihopa
Gossen Ruda
27-06-2006, 20:50
Storlek från en dryg dm i diameter och uppåt. Vill du ha bort dom så lägg en stor sten i öppningen eller på något annat sätt blockera hålet. Då flyttar dom. Att fylla igen hålet hjälper inte, dom gräver upp det igen.
turbo_tobbe
22-03-2007, 08:15
Såg i morse när jag gick till jobbet en kanin som sprang iväg och när jag gick och tittade så hade den grävt ett hål under en liten buske. Jag vill inte ha något kaninbo där och jag tror inte det är så bra ställe för kaninerna heller. Om jag lägger en stor sten för öppningen, hur vet jag att det inte är en kanin där inne då? och vad hindrar dem från att gräva en ny öppning bredvid stenen?
Gossen Ruda
22-03-2007, 08:27
Du kan ju försöka titta ner i hålet och se hur det ser ut, annars så klarar dom säkart av att gräva sig ut. För det mesta blir dom så störda av en sten att dom flyttar en bra bit. In till grannen kanske?
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-03-2007, 09:09
Hos oss grävde dom precis bredvid stenen, inte flyttade dom
Gossen Ruda
22-03-2007, 09:59
Mina var mer väluppfostrade, dom flyttade ur trädgården. Det kanske har betydelse hur väl etablerat boet är, mitt var nygrävt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.