birgitek
27-06-2006, 21:35
Djävulsbuske (spirea), limefärgad spirea, rödbladig hassel, silverbuske, brokbladig kornell, rödbladig perukbuske och pärlbuske vill jag ha flera av.
Vilka går att sticklingföröka och hur gör man?
Birgit Ek
P.S Humle och vildvin vill jag också ha mera av D.s
birgitek
28-06-2006, 12:55
Ingen som har några tips?
Birgit Ek
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2006, 12:59
Pärlbuske har jag tagit stickling på (kruka med såjord + plastpåse på inomhus) i maj månad och det har funkat utmärkt.
De andra har jag inte testat men har du tillgång till buskarna är det väl bara att testa vid lite olika årstider.
Djävulsbuske har jag sticklingsförökat..funkade bra de andra har jag inte provat..
Humle bildar rötter om stjälken ligger mot jord så det borde vara lätt attfå till...vanligt vin är ju lätt att ta sticklingar av så vildvin borde ju vara det också
Annars är det betydligt säkrare att göra avläggare.
Asarina
28-06-2006, 18:03
Jag har klarat diablo, (är det samma som djävulsbuske?) , limefärgad spirea, rödbl perukbuska och brokbl- kornell med sticklingar i såjord uppblandad med grov grus eller små lekakulor. Sätter det på ett fat och ner i en plastpåse, (typ de man tar när man köper frukt och grönt). Blåser i påsen ett par gånger i veckan och gör en lös knut uppe av påsens handtag. Ställer i ett växthus med rätt mycket skuggläge.Kollar då och då i hålen under krukan om det syns några rötter. Ex i fjol tog jag sticklingar av Diablon den 22/5 och hade fått rötter den 20/7. Tog även 1/7 med rötter till den 25/9. Året innan tog jag den 12/6 och hade rötter den 30/7. Det året (2004) tog jag även på hösten och satte utomhus i en liten låda med mest grus som fick stå över hela vintern (i Skåne) och de kunde jag skola om på försommaren året därpå. Lycka till
pusillus
04-07-2006, 08:59
Asarina-jösses vilken stenkoll du har, jag försöker notera det mesta som händer i trädgården men har svårt att få det lättläst o prydligt, hur gör du?
eller ni andra som noterar?
/Pusillus
Vanlig rödkornell har jag tagit sticklingar av många gånger ... inte för att föröka utan haft som vår/påskris och den rotar sig snabbt i bara vanligt vatten i en vas. Antar att man får bättre rotning om man sätter ner några pinnar i en stor kruka med lagom fuktig och inte allt för näringsrik jord, lättrotad är den hur som helst.
Spirea har min mamma förökat många gånger bara genom att köra ner några pinnar i rabatten på norrsidan av huset. Året därpå har hon små flyttbara buskar.
Humlen skjuter väl rotskott till höger och vänster ?? Kolla runt "moderplantan" och se om där inte finns några småplantor som tittar upp. Dom som har humle brukar inte vilja ha mer ... snarare mindre ...

... med det menar jag att den sprider sig bra av egen kraft och borde vara lätt att föröka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.