salomo
Hej alla kunniga!

Denna Rhododendron köpte jag och min fru till mina svärföräldrar på Plantagen i Norrköping förra sommaren. Tyvärr kollade vi aldrig vad den hette innan de grävde ner den hos dom. Slängde all info om vad den heter alltså :-/

Nu undrar vi; finns det någon som kan identifiera den utifrån bilderna?

Tacksam för all hjälp!

Tezzla
Kan tyvärr inte se bilderna... sad.gif
salomo
Detta med bild-problem händer mig ofta tyvärr - bara jag som råkar ut för det? Klicka med höger musknapp på texten 'User posted image' och välj 'visa bild' så löser det sig...
Lady Hamilton
Jag lägger in dina bilder som länkar eftersom att de är väldigt stora smile.gif

Bild 1
Bild 2
Eva 33c
Jag är ingen expert på rhododendron. Men en vanlig sort med den färgen, brukar säljas som "Rhododendron, röd" är Nova Zembla. Jag har aldrig besökt någon Plantagen anläggning (finns ingen här i närheten än) så jag vet inte vilken typ av sortiment de brukar ha. Men på tex Coop här i Falun så säljer man varje år fina plantor av Vit (Cunninghams White) Rosa (Roseum) Lila (Catawbiense Grandiflorum) och Röd (Nova Zembla) rhododendron. Alla dessa härdiga i zon 5 (även om den vita har en tendens att vilja blomma så tidigt att alla knopparna fryser bort...)
Sök lite bilder på nätet om jämför med din planta. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (salomo @ 28-06-2006, 03:43)
Detta med bild-problem händer mig ofta tyvärr - bara jag som råkar ut för det? Klicka med höger musknapp på texten 'User posted image' och välj 'visa bild' så löser det sig...

För mig funkar det inte att högerklicka och klicka på visa bild.

Orsaken till varför du inte kan länka in bilder är att det inte går att länka från passagen till odlas forum. Tror det är något passagen gjort för att hindra länkningar från deras sidor för det funkar utmärkt att länka från de flesta andra ställen.
Lady Hamilton
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-06-2006, 14:28)
...Orsaken till varför du inte kan länka in bilder är att det inte går att länka från passagen till odlas forum....

ohmy.gif Men mina länkar fungerer ju?
fruberglund
CITAT (Eva 33c @ 28-06-2006, 10:00)
Jag är ingen expert på rhododendron. Men en vanlig sort med den färgen, brukar säljas som "Rhododendron, röd" är Nova Zembla.

Är ju svårt att se på bilder men min Nova Zembla har mycket mörkare blad. Blomfärgen är också intensivare på mina, röd vill jag inte kalla den, mer chockrosa tongue.gif

Jämför med min Nova Zembla och se vad du tror själv. Kan ju i och för sig hända att dina blad och blommor inte har "rätt" färg om den inte mår bra som du skriver.

Plantagen tror jag inte har några rariteter direkt utan de har nog de vanliga sorterna så det är ju inte helt omöjligt att det är en Nova Zembla trots allt.

Whiskuchi
CITAT (Hamilton @ 28-06-2006, 14:32)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-06-2006, 14:28)
...Orsaken till varför du inte kan länka in bilder är att det inte går att länka från passagen till odlas forum....

ohmy.gif Men mina länkar fungerer ju?

Det går att länka till dem, men inte att lägga bilderna direkt från Passagens server smile.gif
Jag rekommenderar Photobucket, därifrån är det fritt att visa bilderna wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon