Full version: Echinacea purpurea
Hellan
Tänkte kolla om någon vet vad det är man utvinner från echinacea och som används som naturläkemedel mot förkylningsinfektioner? (DEt är ju vackra blommor dessutom!) smile.gif smile.gif smile.gif
evarina
Nu har jag mina gamla böcker i källaren, men vad jag minns från undervisningen i Naturläkemedel så används roten och rotstocken som man pressar saften ur. Saften innehåller eterisk olja, polyacetylener, polysackarider, glykosider, isobutylaminer, c-vitamin etc etc. Jag kommer inte ihåg exakt vilket av detta som var verksamt, men den ska ha interferonlikande effekt, öööö, blev jag insnöad nu?
tongue.gif
/Eva
Hellan
Tack för svaret, om det är så att den har interferonliknande effekt så förstår jag varför det bedrivs forskning på området, tänk vilka grejer det finns i vår natur! smile.gif
evarina
Ja, det är superfacinerande. Många av dagens läkemedel kommer ju från naturen. Såg ett program om bionågonting i amazonas där de håller på att undersöka alla växter som finns där. Det sker på "lokal nivå" så om man hittar något kommer "vinsten" att gå tillbaka till länderna där, bra tycker jag wub.gif
Man räknar med att hitta ganska mycket användbart.
/Eva
Nutten
Det är flera olika substansklasser som tillsammans är verksamma, bl a polyacetylenerna, polysackariderna och seskviterpenerna.
Enligt naturläkemedelsboken (visserligen från -98) så används inte bara rot och jordstam, utan även delarna ovan jord rolleyes.gif
mynta
*okunnig*
Vad är interferon? Feroner tror jag jag vet vad det är, ngt sorts "hej, kolla, jag är exig-hormon", va? Men vad betyder "inter" framför? wacko.gif
Sara
Mynta: Du tänker nog på feromoner.

Interferoner är glykoprotein som hämmar virusökning. Interferoner används terapeutiskt för att t.ex. hämma vissa cancercellers tillväxt.

Interferoner är även populärt bland artister som ska ge stora konserter och inte får bli förkylda... Kostar tusentals kronor för en injektion. unsure.gif
mynta
Ojdå, visst var det feromoner jag blandade ihop det med.
Interferoner *lägga på minnet* aha, är det så det kallas... Men då vet jag vad det är! Ska "imponera" på fabbo doktorn, nästa ggn det är "Virouzoll"dax(säkert felstavat) genom att fråga om detta är det mest effektiva interferonet de har...*S* wink.gif rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif Åsså ska jag tillägga att "Zovirax" minnsan inte är lika kraftfullt ivf...
*föreläsa*Båda dessa är läkemedel som den klassiska skolmedecinen erbjuder om man har gallopperande, okontrollerbara virusinfektioner Å de hjälper! smile.gif Fast jag har alltid kallat dem "aniviruella", har tänkt på motsvarigheten till "antibaktriella"! Ha-ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon