råse-marie
Någon som vet

wolkenkrabber
jag tycker att det liknar en ask....
Killensomvillhagrönafingrar
Klart att det inte är en ask blink.gif det ser väl alla. En ask är tillverkad i wellpap och man kan lägga saker i den.

*kunde inte låta bli* wub.gif
Ingo
Och även om vi håller oss till den gröna sortens askar är jag skeptisk...jag tycker att trädet på råse-maries bild har litet väl få och breda "småblad" (eller vad man kallar det, de som löven är sammansatta av alltså).

Något slags valnöt kanske? Tycker att lövverket påminner mig mest av allt om äkta valnöt (juglans regia) men är den ens härdig i Västerås?
Big Gardener
Jag tycker mer det ser ut som en ask än som en valnöt, men bilden är lite liten. En närbild på bladen kanske?
KURT
E nask har ju normalt mycket karakteristiskt böja grentoppar, men dessa verkar ju vara klippta, så där finns det inget att se.
Dzad
Jo, tycker själv bladen är väldigt breda o stora för att vara ask.

Fast... jag grävde upp en hel del småaskar i maj o planterade i krukor. En av dem har fått nya blad som liknar dessa lite... fast kan inte vara säker på att ens den är ask. Fast överlag tycker jag mina askar ser väldigt olika ut i bladen... är det för att det finns skilda hon&hanträd? El. varför ser t.ex. alla ekar i princip likadana ut.
Åsa, mälardalen zon 2
Det växer mycket ask här och jag tycker inte riktigt att bladen ser ut som på askarna här kanske lite fler bilder behövs för artbestämning. Gärna några närbilder där man kan se toppknoppar, bladnerver etc.
Lady Hamilton
Jag är inte någon kännare av träd men jag tycker att trädets blad och växtsätt , liknar ett som växer i parken på mitt jobb..................
Så jag gissar på Hästkastanj (Hippocastanum) unsure.gif

Här finns en bild
Åsa, mälardalen zon 2
Ser inte ut som hästkastanjerna som växer här.

Här hittas bild på hästkastanjblad
Cam & co
CITAT (råse-marie @ 28-06-2006, 06:32)
Någon som vet

Enklaste sättet att få korrekt svar är kanske att fråga grannen själv? ;-)
Allis
Det är med största sannolikhet en Ask du har fotograferat. Jag har själv en sådan. Bladen sitter parvis 5-6 stycken plus ett toppblad och den har grå bark tongue.gif
Anders zon 1
Tippar på att det är en rundkronig manna-ask, Fraxinus ornus 'Meczek'. Kolla länken: [URL=http://images.google.com/images?svnum=10&hl=sv&lr=&rls=RNWE%2CRNWE%3A2005-03%2CRNWE%3Aen&q=Fraxinus+ornus+%27Meczek%27]
Saturnus
Det er en ask.
tone
Om det är en ask så har den mycket karaktäristiska svarta knoppar. Valnöt har i de fall jag vet mer vanligt gråbruna.
Dzad
CITAT (Anders zon 1 @ 28-06-2006, 23:19)
Tippar på att det är en rundkronig manna-ask, Fraxinus ornus 'Meczek'. Kolla länken: [URL=http://images.google.com/images?svnum=10&hl=sv&lr=&rls=RNWE%2CRNWE%3A2005-03%2CRNWE%3Aen&q=Fraxinus+ornus+%27Meczek%27]

Jo, tycker det liknar det mer än en vanlig ask i alla fall.
Cilla
Jag tror också på beskuren ask. Förutom att valnötens blad är större och de unga bladen är lite mer vinklade som ett V innan de utvecklats full ut, så tar man det direkt på doften. Valnötens blad doftar starkt aromatiskt, oljigt och gott när man tar i dem.

Det är just därför jag har en valnöt hemma. Vissa dofter vill man inte vara utan!
råse-marie
CITAT (Cam & co @ 28-06-2006, 12:25)
CITAT (råse-marie @ 28-06-2006, 06:32)
Någon som vet

Enklaste sättet att få korrekt svar är kanske att fråga grannen själv? ;-)

Det var han som frågade mig laugh.gif

tack för era svar .

trädet är självsått i rabatten och har fått stått kvar och han klipper den hårt varje år .

Lena N
Aha! Självsått, då är det med all sannolikhet Ask. Den självsår sig helvilt.
jegi
I varje fall har då aldrig jag sett en "vanlig" ask (Yggdrassilus Nordensis wink.gif ) som sett ut så där.

Den är parbladig med men med smalare blad.

(Ursäkta, kunde inte låta bli att börja om)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon