Anemone
Kan någon hjälpa mig med namnet på den här fjärilen som satt under takkanten på mitt hus en kväll?

Tack på förhand
Anemone
Lars-Olof Arvids
En mätare är det, men vilken vågar jag inte säga.

Olle
Gossen Ruda
Jag vågar mer för jag vet att ingen här kan protestera. biggrin.gif Jag hittar inget som liknar i min samling eller i mina böcker men jag tror mest på någon lavmätare, släktet Boarmia eller nåt ditåt. Stor eklavmätare, Boarmia roboraria, kommer närmast men den skall ha mer markerade treckningar. Nu är det här exemplaret ganska avfluget vilket gör bestämningen svår.
Lars-Olof Arvids
Jag var faktiskt också inne på lavmätare, men kan knappast påstå att det alltid saknas "protestanter" mot mina försök. En som skriver intressanta artiklar i Aromia och tar fina framsidebilder vet nog bättre... rolleyes.gif

Olle
amaira
Aromia?? Framsidebilder?? Vill SE!!!
(ska söka på "Aromia" får jag se vad som händer rolleyes.gif )
Piccante
Är det Gossen Ruda som skriver i Aromia? Jag prenumererar inte själv på den men en gammal kurskamrat brukar hojta till när det när det står något intressant i den som man borde läsa (han rekomenderar ofta sina egna artiklar). Brukar den vara läsvärd?
Piccante
Har jag en likadan?

Gissar själv på en stor eklavmätare Boarmia roboraria fast den i insektsboken ser betydligt snyggare ut än den jag har fotat.
Gossen Ruda
CITAT (Leocarpus @ 28-06-2006, 21:09)
Är det Gossen Ruda som skriver i Aromia? Jag prenumererar inte själv på den men en gammal kurskamrat brukar hojta till när det när det står något intressant i den som man borde läsa (han rekomenderar ofta sina egna artiklar). Brukar den vara läsvärd?

Den är läsvärd när jag har en artikel med. laugh.gif

Det är väl lite varierande eftersom vi alla har olika smak. Din fjäril KAN vara en eklavmätare men vinkeln är dålig.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2006, 21:38)
--- men vinkeln är dålig.

Hur ska man fotografera en fjäril för att vinkeln ska vara bra för artbestämning? Underifrån? Framifrån? Med vingarna ihopslagna? rolleyes.gif
Gossen Ruda
Rakt uppifrån. En stor nackdel med att bestämma fjärilar från bilder är att fjärilarna aldrig håller vingarna på sådant sätt som uppspända fjärilar har och denna skillnad förstärks om fotovinkeln är mindre bra.
Berith
Rakt uppifrån. Ok, ska tänka på det i fortsättningen.

Tänker på det just nu faktiskt. Det flyger en stor fin aspfjäril runt runt vid altanen och jag har ingen kamera hemma. mad.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2006, 21:38)
CITAT (Leocarpus @ 28-06-2006, 21:09)

Den är läsvärd när jag har en artikel med. laugh.gif

Det är väl lite varierande eftersom vi alla har olika smak.

Jag tycker att den är klart läsvärd för det mesta. I förra numret hade till och med jag en liten svartvit bild med! smile.gif
http://www.gnm.se/gnm/vek

Olle
Berith
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 29-06-2006, 10:25)
Jag tycker att den är klart läsvärd för det mesta. I förra numret hade till och med jag en liten svartvit bild med! smile.gif
http://www.gnm.se/gnm/vek

Olle

rolleyes.gif Och hur hittar man fram till den bilden?
Lars-Olof Arvids
Genom att gå med i Västsvenska entomologklubben och få Aromia som medlemsblad! laugh.gif
Tyvärr finns varken min eller Gossen Rudas bilder med på hemsidan, så jag får väl be om ursäkt om mitt inlägg kunde uppfattas så.

Olle
Berith
biggrin.gif Haha. Synd att uppgifterna om medlemsavgiften var för 2005.
Lars-Olof Arvids
Jag tror inte att den har ändrats, men kan kolla det om inte Ruda hinner före.

Olle
Gossen Ruda
80 kr för 2006.
Berith
Tackar!
Lars-Olof Arvids
Japp, 80 kr som sätts in på pg 72 47 78 - 6. smile.gif
Nu på söndag har vi en exkursion till Vendelsö i Halland. Sista anmälningsdag var egentligen i måndags, men då det är kul med nya medlemmar kan du gärna höra av dig om du är intresserad! smile.gif

Olle
Berith
Betalt! smile.gif Men nån utflykt hinner jag inte med i helgen.
Gossen Ruda
Jag är i valet och kvalet om jag skall åka med till Vendelsö. Finns gott med argument både för och emot, jag får se. Men nu skall jag i alla fall åka till landet. Vi hörs.
Lars-Olof Arvids
Jag är tyvärr upptagen på annat. Men lite reklam kan man ju göra ändå. smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon