gammelnalle
hmmmm

att jag skulle fråga om blommor trodde jag aldrig...

men denna bukett från en buske doftar så UNDERBART ljuvligt ...så en så'n vill jag ha... (måste väl ändå vara så nära ÄTLIG som tänkas kan...??? smile.gif laugh.gif )

Ägaren visste inte heller vad den kallas/heter...

ursäkta den dåliga kvaliten på foto(grafen)...
http://www.odla.nu/album/data/gammelnalle/...3185_p51644.jpg
och
http://www.odla.nu/album/data/gammelnalle/...3185_p51645.jpg

PS nu är den på väg att vissna.. så den har sett bättre ut...

b
Eva 33c
Det första jag tänkte på när jag såg dina bilder var Paradisbuske, Kolkwitzia amabilis. Kan det stämma tror du? huh.gif
gammelnalle
OJJJ ...det var snabbt svar...
Jag skall kolla....men jag träffar inte ägaren denna vecka...

Tack för svar!!
Sollan
En paradisbuske är det. Ljuvlig när den blommar men blir sedan rätt tråkig. Fast jag tycker inte att min dofter något särskilt.. Man jag kanske inte har "paradisbuskenäsa" förstås......
Inga från Närke
Så här såg mina ut den 25 juni och visst doftar de.

Fialotta
CITAT (Inga från Närke @ 02-07-2006, 13:22)
Så här såg mina ut den 25 juni och visst doftar de.

Åhhh...va fina dom var Inga...blir dom jätte, jättestora tro, eller man
kanske kan hålla efter dom...såna vill jag ha...ser jag direkt smile.gif
Inga från Närke
CITAT (maudan @ 02-07-2006, 14:31)
Åhhh...va fina dom var Inga...blir dom jätte, jättestora tro, eller man
kanske kan hålla efter dom...såna vill jag ha...ser jag direkt smile.gif

Jag gallrade och klippte ner dem ganska hårt för 2 år sedan och varje år försöker jag knipsa bort lite nya grenar annars växer de rätt så bra. De nya grenarna kan bli över 1 m långa/år om man inte knipsar dem. Men försök att gallra längre in för om du bara knipsar av en ny gren så blir det genast nya uti spetsen på den och risken är att de trasslar in sig i varandra och blir yviga. Dessa är ca 170 cm höga på bilden och jag brukar hålla dem vid det ungefär.
Vill man ha en hög och friväxande buske är de lätta att ha. Att jag gallrar är att de står väldigt nära grannens tomt så de får inte bre ut sig hur som helst.
De står i österläge i lerblandad jord, gödning får de knappast alls lite blåkorn ibland när jag kommer ihåg. De har funnits där när vi köpte huset så jag vet inte hur gamla de är, vi har bott här i 15 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon