Full version: Förvara pelargoner
Helen i Skåne
Hej!
Har fått ta hand om en hel hög pelargoner och blev plötsligt jätteosäker... wacko.gif
Måste de stå ljust? Kan man förvara dem kallt men frostfritt i garaget och vattna en skvätt då och då? En sak att ta hand om sina egna värre när det är någon annans kära blomma... sad.gif

Helen i Skåne
spotty
Du kan förvara dem kallt, ljust och frostfritt i garaget och vattna dem lite grand (varannan vecka eller så). Ett annat alternativ är att klippa ner dem och förvara dem mörkt och frostfritt.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är ganska kallt i garaget så brukar man inte behöva vattna så ofta. Pelargoner ska hållas ganska torra om de står kallt annars finns det risk att de ruttnar. Är det bara några plusgrader och mörkt så dricker inte pelargoner så mycket vatten.
Fialotta
Hej! Jag klipper inte ner mina pelargoner nu, jag ställer dom i källaren där det finns fönster...sedan vatnnar jag kanske en gång varannan månad ...Tidigt på våren klipper jag ner dom och planterar om dom små liven och börjar vattna ...nu är dom ungefär 11 år dom äldsta och blommar flitigt hos mig på sommaren!

Lycka till!
rolleyes.gif
Helen i Skåne
Tack alla! smile.gif
Det är så jag brukar göra med mina egna, ställa mörkt och kallt alltså. Men matte till de jag ska övervintra brukar ha sina vid ett fönster och ställde sig därför lite undrande över mitt sätt att göra det på. Men då vet jag ju att alla sätt är bra utom de dåliga! laugh.gif

Helen i Skåne
Jonas70
Hej,

Är ny på denna sida, så om jag gör några fel så var lite snälla smile.gif

Kan man ställa pelargonerna helt mörkt hela vintern?
Exempelvis på en vind där man vet att det är kallt, men plusgrader.

Jonas
Margith
Hej och välkommen hit Jonas 70.

Ja, du kan ställa dina pelargoner helt mörkt, om vi pratar om "vuxna" pelargoner (det är alltså inte att rekommendera för sticklingar). Temperaturen bör hålla sig runt 5 grader och vattna ytterst lite.
De kommer att se ut som 7 svåra år i vår, men de allra flesta kommer att överleva, det vågar jag lova smile.gif

Jag vet att jag skrivit i nåt inlägg förut:
ju svalare temp du har, ju mindre ljus behöver de och ju mindre vatten ska de ha,
och följdaktligen: ju varmare du förvarar de, ju mer ljus behöver dem och ju mer vatten måste de få.

Kan tillägga att jag övervintrar alla min inomhus, temp som lägst 15-16 grader, lysrör över huvudet på dem och vatten 1 gång varannan vecka ungefär. Det fungerar det också!
Mill
Jaha då kommer nästa idiotfråga från en som är helt novis... wink.gif

Kan man ha sina pelargoner inomhus som "vanliga" krukväxter på vintern och så utomhus på sommaren?

Ska de klippas ner någon gång då?
Margith
Kan och kan, men det är precis så jag gör smile.gif
Inomhus som vanliga krukväxter under vintern och utomhus under sommaren. Förutsättningen är att de får mycket ljus och då menar jag lysrör, max 2 dm över dem. Har du bara någon enstaka pelargon fungerar lågenergilampor också.
Klipper gör jag bara om jag tycker att det behövs för att få en snygg krukväxt, eller för att de är så stora att jag måste göra det för att få plats med dem.
Jonas70
Tack Margith för dina uttömande svar!
Floppy
CITAT (Margith @ 12-09-2006, 16:03)
Ja, du kan ställa dina pelargoner helt mörkt, om vi pratar om "vuxna" pelargoner (det är alltså inte att rekommendera för sticklingar).

Jag fortsätter på detta ämne...är också ny på pellisar men har fastnat i pellis-träsket jag med... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Du skrev Margith att det inte är att rekomendera att ställa sticklingar i mörker mm...min fråga är då...hur länge anses sticklingar vara sticklingar?...hoppas du förstår vad jag menar... tongue.gif
...jag har nämligen satt sticklingar i början på sommaren omkring juni...de har rotat sig och fått blommor men två av dem, engelska, har inte vuxit sååå mycket men de har rotat sig och fått lite blommor...kan jag ställa dessa pellisar i mörker ändå?

blink.gif wacko.gif
Margith
Precis din fråga fick jag av god vän, som inte ont anande hade öppnat ett paket från mig biggrin.gif (Ja, jag hör till dem som bara inte fixar att slänga levande blommor i komposten laugh.gif )
Hon tyckte att jag hade kunnat skicka med en bruksanvisning biggrin.gif

Jag har ingen! Jag provar mig fram!

Stickling kallar jag såna som du rotat nu i höst. Har du rotat dem i våras ligger dem mittemellan att klara mörker eller måste ha ljus, beror på hur stora de har blivit i sommar unsure.gif Prova dig fram. Som jag svarade min gode vän: det värsta som kan hända är att pelargonen dör wink.gif

Vårsticklingar av engelska pelargoner har jag övervintrat i sovrummet smile.gif Det luriga med dem är att de behöver en köldperiod för att blomma igen till våren. Det fixade jag genom att ställa ut dem tidigt på våren smile.gif
Floppy
wub.gif superduper tack Margith...men nu bidde det ju nya frågor tongue.gif rolleyes.gif
... när du övervintrar dem i sovrumet vilket läge är det då du har dem i?... jag har två alternativ söder eller norr fönster... och hur många grader är det ca då du börjar ställa ut dem...och avhärdar du dem...alltså vänjer dem sakta till att vara ute i kylan eller är du brutal och ställer ut dem direkt???... blink.gif blink.gif blink.gif

Många frågor bidde det... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon