Full version: Magnolia
Annica i Sörmland
Hej!

Nu är novisen framme igen... tongue.gif

Mina rara föräldrar firar 25-årig bröllopsdag i juli och jag har funderat en del på vad man skulle kunna köpa till dem. De är enormt trädgårdsintresserade båda två och har en jättefin trädgård. Pappa tittade lystet på ett Magnolia-träd tidigare i år, därför funderar jag på att man kanske skulle kunna köpa ett till dem. Men kan man plantera dessa nu? Finns de fortfarande att köpa i handeln?

Tack på förhand! //Annica
stina
Jag planterade en magnolia mitt i sommaren förra året (hittade på rea) och den lever och växer i högsta välmående. Men jag vattnade å vattnade å vattnade med rotvattnaren i fjol....
Flyguy
Jag gav min far en Stjärnmagnolia i födelsedagspresent i fjol, i början av augusti. Han bor i västra Värmland, "zon 4" och den lilla magnolian mår prima även i år och bjöd till och med på några blommor!

En del beror förstås på sort och läge, men vill pappa ha en magnolia tycker jag det är värt ett försök! smile.gif
Annica i Sörmland
Pappa bor med mamma wub.gif i södra Värmland där det enligt uppgift ska vara zon 3. Med tanke på era svar så tror jag att jag gör ett försök! Det är inte lätt att hitta en bra present som båda uppskattar. men när det kommer till växter brukar de tycka väldigt lika!

Tack snälla för hjälpen!
stina
Annica, jag ser att du bor i Stigtomta. Jag köpte min Magnolia (sieboldii) på rea i Nyköping. 150:- för en STOR planta. Det var på handelsträdgården som ligger vid den södra infarten till Nyköping. Minns inte vad den heter.

/Stina
Tesla
Nu blev jag glad.
Har också önskat mig en magnolia men läst att de ska planteras i maj.
Nu ska jag hålla utkik efter plantreor i sommar.
Hoppas du hittar nåt bra exemplar, annika!
smile.gif
Annica i Sörmland
Nu har jag varit och köpt en! På Växt- och Trädgård i Nyköping hade de massor av olika. Nog för att det började bli lite tunt med dem, men det fanns ändå att välja mellan! Om ni bor i närheten eller har vägarna förbi så rekommenderar jag ett besök. Utbudet är stort och personalen är enormt hjälpsam och kunnig.

Jag har köpt en som heter "Anne" och den är uppstammad. Blommorna kommer att vara rosa-röda. Nu har den ju redan blommat för året, men vi hoppas på god utdelning inför nästa år. Fick nog lite specialpris, för jag betalade 300 kronor för magnolian och den är runt 150 cm hög. laugh.gif Det priset stod nämligen ínte på prislappen! wub.gif

Tack snälla för alla svar! ni har varit till stor hjälp! wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon