catlady
Planerar ett husköp snart och försöker därför lära mig så mycket som möjligt om trädgårdsanläggning. Har nu kommit på att jag nog ska anlägga en liten vinterträdgård nära det framtida huset. Jag söker därför några bra förslag på växter som är snygga genom vintern i södra Skåne. Alltså; inte de träd och buskar som behöver lång tid under minus för att bli röda, eller de som ser snyggast ut med snö på. Utan de som gör sig bra i 0-10 grader med varierande fuktighet i 6 månader...
Och jag gillar inte barrträd, växte upp i sandigt område med alldeles för mycket tallar.
Tack på förhand!
Alexander-VG-zon3
i södra skåne så det man i normala fall har i vinterträdgård kan du plantera i marken med mer eller mindre skydd eller inget .
men olika citrus växter och medelhasvväxter *men det är lika dant där dom flesta medelhasv växter kan du plantera i din trädgård* även olika bananer å palmer kan du ju ha .
catlady
Nja, jag menar alltså inte någon inomhus-trädgård, utan vill plantera saker som behåller sina blad hela vintern, eller buskar och träd som har vackra färger när det är kallt. Jag tvivlar på att exotiska växter överlever alla våra vintrar oskyddade, och om de gör det så är de nog inte vackra i alla fall...
Alltså; Tips på träd och buskar som är snygga vintern igenom önskas! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 29-06-2006, 11:45)
Nja, jag menar alltså inte någon inomhus-trädgård, utan vill plantera saker som behåller sina blad hela vintern, eller buskar och träd som har vackra färger när det är kallt. Jag tvivlar på att exotiska växter överlever alla våra vintrar oskyddade, och om de gör det så är de nog inte vackra i alla fall...
Alltså; Tips på träd och buskar som är snygga vintern igenom önskas! smile.gif

jo jag förstår hur du menar wub.gif
jag är inte trög wub.gif
men har du en temp på 0-10c
så kan du plantera alla dom vanligaste palmerna i handlen även olika exotiska fruktträd som avokado kanske även banan kan du plantera å vad mer å medelhasvväxter som jag skrev all dom här behåller bladen utom granatäpple .
men det som folk har i vinterträdgårdar kan du plantera i trädgården oftast
typ som allt som klara ner till -10c kan du ha i din trädgård å se fina ut med mer eller mindre skydd eller inget . på min sida av skåne har jag palmer,oliv m.m. på friland med skydd för nån natt å du har säkert mycket mer en värmare zon än mig

wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag akn ge en växtlista här
avokado -6c
banan 0c
olika citrus växter -3c
rosmarin -10c
hibiskus 'vanlig' 0c
Phormium -9c
Cordyline -10c
kottepalm -5c
Lampborste -1c
Olivträd -12c
Strelitzia reginae -2c
m.m.
palmer
bergpalm -3c
triangel palm -3c
kentia palm -3c
kanarei dadelpalm -7c
dadel palm -5c
väderkvarnspalm -18c
dvärgpalm -12c
solfjäders palm -3c
finbladig dadel palm -3c
m.m.
ja lite va vad du kan välja på

för fler växter kolla gärna här
http://www.drakenius.se/
Biggan_
Om du scrollar längst ner på denna länken så får du lite förslag på vintergröna växter, både buskar, klätterväxter och perenner.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Birgitta P @ 29-06-2006, 12:30)
Om du scrollar längst ner på denna  länken  så får du lite förslag på vintergröna växter, både buskar, klätterväxter och perenner.

fast dom på dne sida är ju dom flesta vadf jag kan se trädgårdsväxter som är vintergröna bara wub.gif
inget dumnt menat elelr så bara tänkte roligare å haft mer exotiska växter som kerstin z5-6 har det i sin
catlady
Ja, det var mer så jag menade. Tack Birgitta!
Och tack ändå Flaxx! wub.gif
catlady
[Om du scrollar längst ner på denna länken så får du lite förslag på vintergröna växter, både buskar, klätterväxter och perenner. ]

Citatet kom visst inte med där så jag försöker igen... wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 29-06-2006, 15:18)
Och tack ändå Flaxx! wub.gif

fast hadde dte inte varit roligare med nåt annat än vanliga växter , i en vinteträdgård har amn ju exitoska växter å sånt m.m. . det hadde någ blivit väldigt tråkit med sånna växter
catlady
Jag förstår vad du menar flaxx, men att chansa med kanske halvvissna exotiska palmer var inte vad jag tänkte mig. Jag ville veta vilka träd och buskar som mer är gjorda för svenskt vinterväder! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 29-06-2006, 15:34)
Jag förstår vad du menar flaxx, men att chansa med kanske halvvissna exotiska palmer var inte vad jag tänkte mig. Jag ville veta vilka träd och buskar som mer är gjorda för svenskt vinterväder! smile.gif

kolla mina bilde ri mitt album jag vet vad jag gör^^
den varmaste zonen i medelhavet har en ttemp på +5c till -1c som du vet växer där palmer .
men jag förstår inte dig en temp på 0-10c klara dom växter som jag skirvit utan några skador
wub.gif
i en vinterträdgård bler det inte svenskt vinterväder
å många av dom palmerna jag skrev upp behöve rinte exotiska områden för att växa utan varmtemperat ¨å temperat å subtropiskt inte tropiskt .
jag börjar undra om vi menar samma sak tongue.gif huh.gif ohmy.gif biggrin.gif smile.gif
med vad en vinterträdgård är för nåt wink.gif wink.gif
Alexander-VG-zon3
en vinterträdgård är en utbyggnad av huset med stora fönster oftast även glastak över.
inne i vinterträdgården kan man plantera växterna direkt i marken eller ha dom i krukor .
på vinter brukar dte oftast hålla en temp på 0-10c å vara ljust . man kan även använda det till att vinterförvara känsliga växter .

är det en sån du ska göra för det är en vinterträdgård å alla växter jag skrivit upp kan du ha där utan skador å inget som visnar ner
Lady Hamilton
Citrusar trivs inte om det går ner mot noll eller minus grader. Alltså om man vill att de skall få frukt från blommorna. För t.ex. citron frukter tar ca 1år på sig att mogna. Möjligtvis att man kan få själva plantan att överleva i lägre temperaturer. Oliver tror jag inte heller på att de mognar i minusgrader. Däremot att man utsätter dem för frost en kortatre period för att de skall blomma. Men jag har hört att det inte alltid är nödvändigt. Det finns olivträd som blommat och satt frukt även stående innomhus. Och det finns en viss anledning till att vi i Sverige inte kan odla varken Bananer, oliver och citrusar på friland. smile.gif
kerstin z5-6
Nu pratar ni förbi varandra -Vinterträdgård är mycket riktigt en uppvämd lokal för ex citrusfrukter ,flaxss -men Catlady ville ha tips på vintergrönt som kan planteras utomhus i trädgården permanent smile.gif
Jag föreslår mahonia en trevlig sak som jag antar är vintergrön i skåne ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 29-06-2006, 20:35)
Citrusar trivs inte om det går ner mot noll eller minus grader. Alltså om man vill att de skall få frukt från blommorna. För t.ex. citron frukter tar ca 1år på sig att mogna. Möjligtvis att man kan få själva plantan att överleva i lägre temperaturer. Oliver tror jag inte heller på att de mognar i minusgrader. Däremot att man utsätter dem för frost en kortatre period för att de skall blomma. Men jag har hört att det inte alltid är nödvändigt. Det finns olivträd som blommat och satt frukt även stående innomhus. Och det finns en viss anledning till att vi i Sverige inte kan odla varken Bananer, oliver och citrusar på friland. smile.gif

jag sa inte att dom mognar på vintern hela medelhavet kan få både markfrost å luftfrost .
alltsåjag orka rinte skriva det igen men mina oliver bler tvungen ändå men
min oliver är alla nu på friland och även dom jag hadde inann i krukor har fulla med frukter å dom är inprecip ute hela vintern ner tilll hårdfrost å mår bra som bara den . jag själv har haft oliver i frost .
som sagt har jga även dom på friland å det klara dom lika dant med banaer går men inte citruras .
och har man sin oliv inne så bler dne klen fast dte går så bler dne klen å får säkert spinn å annat varje vinter .
inget mognar i frost laugh.gif
men när det väl bler varmnt så bler dom fulla av det
kerstin z5-6
men alla är inte lika zonknäckiga som du o jag laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-06-2006, 20:43)
Nu pratar ni förbi varandra -Vinterträdgård är mycket riktigt en uppvämd lokal för ex citrusfrukter ,flaxss -men Catlady ville ha tips på vintergrönt som kan planteras utomhus i trädgården permanent smile.gif
Jag föreslår mahonia en trevlig sak som jag antar är vintergrön i skåne ?

jo det fattar jag efter när jag kom på att vi inte menade samma sak .
men har man en vinterträdgård med som kerstin har så kan man ha oliver m.m. wub.gif
Alexander-VG-zon3
fast det heter väl en vintergrön trädgård tror jag .
fast palmer kan man med haom man vill väderkvarsnpalm haha nää ska sluta nu
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-06-2006, 20:50)
men alla är inte lika zonknäckiga som du o jag laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Näru kerstin laugh.gif jag tror inte för ett ögonblick att du har dina citrusar eller bananplanta utomhus på vintern
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 29-06-2006, 21:32)
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-06-2006, 20:50)
men alla är inte lika zonknäckiga som du o jag  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Näru kerstin laugh.gif jag tror inte för ett ögonblick att du har dina citrusar eller bananplanta utomhus på vintern

det har jag inte heller skrivit laugh.gif
men det finns en banan som man kna ha som perenn om man vill men inte jag men dte finns dom som vill .
men inte har jag skrivti att man kan ha citrusar ute på vintern .
men konstigt det växer ju citrusar ända upp i norra Italien å mellersta Italien hmmmm huh.gif
hur gör dom dom borde ju dö som flugor .
och som med oliven så med skydd så trivs dne lika bra på friland som inne eller i vinterträdgråd bara dne måste kämpa mer på vintern . men den trivs ju inte alls i alla lägen bara i bra lägen i zon 1 . men skåne brukar man ju ta lite sådär halft utanför vad man menar sverige så dte är ju klart biggrin.gif laugh.gif
det går ju inte odla oliver å palmer å bananer i sverige ju tongue.gif tongue.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
tänkte omjag kunde ge ett förslag
Fatsia japonica
jätte stora blad trivs i djupskugga
fast dne funkar bara i skugga så är dte soligt var mitt ett dåligt val emn verkligen en fin växt å klara det skånskaklimatet bra
catlady
Oj! Det var inte meningen att förvirra folk härinne genom att använda ordet "vinterträdgård" när jag faktiskt bara menade en del av trädgården som planeras för att vara vacker även på vintern. F'låt! smile.gif
Men tack för alla tips, kanske får jag helt enkelt anlägga en riktig vinterträdgård i ett orangerie... wink.gif wub.gif
Mia, zon 3
Nu kanske jag föreslår ännu en "zonknäckare", men om jag hade det klimatet skulle jag definitivt testa kamelia på friland..... och lagerträd..... och rosmarin (borde funka, och jag tycker personligen att de är underbara med rimfrost på)..... och fikon...... och.... men nu hamnade jag nog utanför ämnet "snyggt på vintern". Fast äkta valnöt, kanske? Jag tycker de har vackert grenverk även när de är kala. Samma sak med många magnolior, och tulpanträd, ginkgo mfl.
Hoppas du rapporterar till oss alla från din nya trädgård, och lycka till med flytten! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mia @ zon 3,03-07-2006, 08:15)
Nu kanske jag föreslår ännu en "zonknäckare", men om jag hade det klimatet skulle jag definitivt testa kamelia på friland..... och lagerträd..... och rosmarin (borde funka, och jag tycker personligen att de är underbara med rimfrost på)..... och fikon...... och.... men nu hamnade jag nog utanför ämnet "snyggt på vintern". Fast äkta valnöt, kanske? Jag tycker de har vackert grenverk även när de är kala. Samma sak med många magnolior, och tulpanträd, ginkgo mfl.
Hoppas du rapporterar till oss alla från din nya trädgård, och lycka till med flytten! wub.gif

kamelia funkar hos mig tror jag ska ah den ute sin första vinter nu så dne kräver skydd klara ner till ca -15c å rosmarin har ajg med planterat dne första vintern nu den klara -10c . men jag kom på en sak huh.gif
du kan väl inte ha en temp på 0-10c det är väl lite bra även för att vara skåne .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon