Carex
Jag har fått i uppdrag av min moster att försöka ta reda på varför hennes clematis inte blommar, tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig:)
Den står i en kruka på 10-15 liter vanlig planterings-eller blomjord på en balkong i sydvästläge, hon bytte jord på den i våras. Den var nedklippt för två år sedan pga. en flytt, därefter har den fått växa fritt. På balkongen står den året runt, men är på vintern skyddad med frigolit.
Hon spekulerar på om den eventuellt är för bortskämd, dvs. för bra jord, ligger det något i det? unsure.gif
Hon har till och med tagit till det vanliga hotet att blommar den inte får den åka ut i rabatten nedanför som hon "annekterat" där är det sannerligen ingen fet jord.
Vad ska hon göra?
Tack på förhand! Ni har alltid varit en klippa här på forumet!
Kajsa
Kanske en sort som är för starkväxande för en kruka.
Summer snow blir mellan 5-7 m hög, rysk sort som säkert tål kyla.
Gräv ner 1 dl benmjöl i krukan och sätt den i en större, det är mitt tips.
kristerh
Jag tycker oxså det låter som en för liten kruka wink.gif satsa på en större och ge den chrysan eller benmjöl. men den blommar inte förrns lite senare iaf min...
krister
Carex
ok, för lite kruka kan alltså vara en anledning. Ungefär på hur många liter bör krukan vara på då?
Kajsa
Ett förslag är att köpa en flätad lövkorg, klä den med plast på insidan och lecakulor i botten, en lövkorg rymmer mycket jord och är vackert till klängväxter. Köp rosjord i säck det gillar även klematis.
Stick ner höga bambupinnar i korgen att börja klättra i.
Så hoppas vi den blommar.
Carex
tack Kajsa! Menar du att den ska omplanteras här och nu eller nästa vår?
Kajsa
Ja, nu så fort du kan, det är en grupp 3 klematis som blommar juli till september. Gå in på " Clematis on web " och läs om den
Clematis on web
leta under A- Z
Den här klematissidan är underbar, den har alla sorter
har den på mina favoriter.
Storåtjejen
Tack Kajsa för länktipset wink.gif En underbar sida wub.gif Den hamnade i mina favoriter också laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon