I våran gräsmatta växer mycket maskrosor, tistlar, klöver, mossa, smörblommor och hyfsat mycket gräs.
Funkar strollerkombi på dom ogräsen? Jag vill inte sprida ut något i onödan..
Och så undrar jag ifall någon vet hur nära buskar och träd man kan sprida utan att de tar skada?
Tack, tack
KURT
29-06-2006, 08:03
Det finns inget säkert avstånd, det finns alltid en risk att man kan skada andra växter. Maj-Lis Pettersson nämner just ogräsmedl i kombination med gödsel som ett av de vanligaste problemen folk har i trädgården, de tar oavsiktligt död på andra växter i rabatterna.
Tapio
29-06-2006, 08:43
Halaj!
Jag är inte 100% säker, men är det inte så att det tar bort allt som är två el. flerbladigt? Det innebär att allt som inte är gräs försvinner. ALLT!
Stroller kombi är nog inget man skall experimentera med genom att dutta lite här och lite där för att se hur det blir.
Vad som är viktigt också är hur lång tid det tar innan det bryts ner. Om det är så att det inte försvinner med mindre än att det lakas ut i marken så innebär det ju att det inte går att sätta något i den marken på åratal. Någon som vet råd?
Gifter är inget speciellt roligt kapitel vad gäller trädgårdskötsel.
Jag har bara en fråga: Vem är Veronika och vad ont har hon gjort?
//T
Gossen Ruda
29-06-2006, 15:47
Här finns hon och alla hennes systrar. Lite knasigt när man har stor bokstav på bara ett av alla växtnamn.
Karrolina
29-06-2006, 19:22
Tapio: Jag är liksom i valet och kvalet hur jag ska göra med det här. Jag tror inte att giftet stannar kvar i jorden så att man inte kan odla något annat. Då tror jag inte att det skulle få säljas i Sverige. Men jag kanske är naiv?
Helst vill jag inte använda det. Men så tänkte jag att om jag använder det en enda gång och det tar död på alla ogräs och jag sen kan få en fin gräsmatta som jag kan ta hand om så att det inte blir sånna kopiösa mängder ogräs som det är nu.. Men om det inte tar bort ogräset ordentligt kan jag lika gärna lägga mina pengar på något roligare och ha ett renare samvete.
/Karolina
Gossen Ruda
29-06-2006, 21:02
Stroller combi är effektivt men om det är 100% effektivt vet jag inte men det som det tar bort kommer ju inte igen. Däremot kan man få göra om det pga frön som kan ligga gömda i jorden eller komma seglande. Medlet försvinner givetvis med tiden men jag vet inte hur snabbt. Gör dock inte samma misstag jag gjorde en gång för jag slängde ut det som vanlig gödning varvid en del blåste in i en rabatt. Mamma var inte glad när perennerna slokade. Det bör spridas med en gödselspridare eller så får det absolut inte blåsa.
Karrolina
30-06-2006, 19:44
Ok. Tack alla. Jag får fundera och så får vi väl se hur jag gör...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.