Full version: hoya coronaria
ansan
får för mig att den är svår eller?
coronaria nyinhandlad här. Har genast tagit sticklingar för att säkra moderplantedöd.

Händer mig ibland att när jag tar hem en växt så trivs den inte med miljöombytet utan kolar. Däremot så klarar sig sticklingarna som drivs upp från den, bra.

Händer det er?
Zazu
den är relativt lättskött, men väldigt svår att få och blomma sad.gif eftersom den behöver massor med sol och värme för att sätta knopp wink.gif
lite "onödigt vetande":
finns flera sådana hoyor, de brukar höra till en sektion som heter eriostemma, de har oerhört vackra blommor(enligt mig biggrin.gif ) men är som sagt väldans svåra att få och blomma sad.gif
de gillar kalk i jorden och mängder med sol och värme, gärna söderfönster wub.gif

mvh zazu

vet inte om du redan är med här, men Hoyaforumet är jättebra wub.gif
pejori
den vill ha en jämn fuktighet och extra kalk...den gulnar stenhårt annars...jag tycker inte den är så vidare trevlig...en grinig hoya enl. mej... wub.gif
ansan
usch då Pejori. jag gillar de stora bladen (så länge de är gröna;) )
hur ger man extra kalk?
det låter tråkigt!

Kan jag inte få lite tips på trevliga hoyor som inet är griniga?
ansan
söderfönster alltså? Pallar den det?
JAg har lite sol där men inet konstant då höga hus skymmer.
pejori
söder trivs den i ja...jag köper en burk, med kalkpulver i zooaffären....där tar jag en tesked, och blandar i jorden...

annars är meliflua trevlig och har stora blad...meliflua fraterna har nästan dasslock wub.gif
ansan
tack för svaret!

hur ofta ska jag ge kalk då?
jennyp
min coronaria står i österfönster och växer bra smile.gif Jag har dock tänkt flytta den till det soligaste och varmaste söderfönstret så får en carnosa maka på sig hit istället.

jag har glömt att sätta kalk i jorden däremot rolleyes.gif
får nog göra det till den senare...
Linda_A
Har ni bra med kalk i vattnet så behövs det inget i jorden ju.

Och du jenny hade väl problem med mycket kalk?
pejori
CITAT (ansan @ 28-06-2006, 21:49)
tack för svaret!

hur ofta ska jag ge kalk då?

jag kalkar när det känns bra....någon gång i månaden...eftersom jag håller den fuktig...man kan hälla i en knivsudd i vattnet också...varannan gång ungefär är lagom
maimiti
Jag odlade länge eriostemmor utan att tillsätta kalk och det funkade bra ändå, det kanske beror mer på vattenkvaliten? Om man vill få dem att blomma så är det nog bättre att tillsätta kalket, så att man försöker efterlikna dess naturliga miljö så gott det går. Jag har köpt kalksten i en zoologisk butik och stoppat ner i krukorna.

Jag har hört att vissa tycker att man ska skugga den i söderfönster för att inte bladen ska gulna. Jag har dock resonerat som så att om den överlever stekande solsken på kalkstensklippor på Bali så lär den överleva solgasset i mina söderfönster. Visst händer det att bladen blir gula, men det stör mig inte... vad som helst för att få dem att blomma tongue.gif
jennyp
CITAT (Linda_A @ 29-06-2006, 11:31)
Har ni bra med kalk i vattnet så behövs det inget i jorden ju.

Och du jenny hade väl problem med mycket kalk?

ja helt klart, kanske är därför den har vuxit så bra i mitt västerfönster smile.gif nu har den fått en liten slurk kalk i alla fall och samsas med ariadna på pedistalen vid söderfönstret smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon