Jenny & Vilda
Har köpt en ros i våras som jag läst om, den ljuvliga honungsrosen. När jag köpt och planterat den så läste jag på lite mer och upptäckte att det ju finns olika arter av rosa helenae. På lappen stod det bara "Rosa helenae" och den marknadsfördes som honungsros på Granngården. Kruxet är bara att det på härdighet står zon III (jag bor i zon IV). Vad jag har förstått så är det oftast "Hybrida" som avses när det bara står rosa helenae men den är väl härdigare än zon III???

Den har växt jättefint trots lite trång växtplats så jag hoppas innerligt att den överlever vintern, väntar på att få se den i blom, kanske nästa år?
guns
Har också köpt en Rosa Helenae Hybrida. Zon 5 ska den tåla. Har jättefint, flera grenar ca 1 m höga rolleyes.gif
kristerh
Jag gav upp min Rosa Helenae, den frös alltid ner till marken, fick därför aldrig någon blomning på den sad.gif bor i södra stockholm zon 2-3...
fick helt enkelt ta bort den.
krister
kerstin z5-6
Rosa Helenae Hybrida, har jag inga problem med i z5-6, hybridan är en klon -de är lika härdiga oavsett smile.gif
Jenny & Vilda
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-06-2006, 21:48)
Rosa Helenae Hybrida, har jag inga problem med i z5-6, hybridan är en klon -de är lika härdiga oavsett smile.gif

Bra! Då behöver jag inte fundera så mycket mer, då har den chansen att klara sig finfint iallafall!
Tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon