Tinaochdag
Vi håller på att fundera över uterum och växthus i ett. Jag vill ha ett växthus för drivning av plantor på våren, tomater och lite sådant. Men ett uterum som förlänger säsongen och kan nyttjas vid regn vore ju även det toppen. Så vi funderar på att bygga något som kan fungera som både och. Så några funderingar;
* Ett växthus mot husväggen vilket väderstreck bör det vara i? Är söderläge det som gäller eller blir det tillräckligt ljust i t ex västerläge? Jag bor i Närke.
* Ska man ha glas i taket eller? Vi har tänkt glas i väggarna och mycket öppningsbart.

Tack på förhand för tips och svar!
//Tina smile.gif
rosita
Vi har liknande funderingar; vi vill bygga ett uterum, som helst ska fungera som vinterträdgård. Vi ska ha vanligt tak med två öppningsbara fönster mot väst, tegelvägg med två fönster mot väst och glaspartier mot söder och öster. Mot norr har vi huset. Vi kommer att ha frostfritt eller några grader under vintern, så vi kan övervintra t ex citron, passion, oliv, chili, paprika, physalis o s v. Glas i taket kan bli väldigt varmt, möbler blir blekta osv.
kerstin z5-6
Jag har ett -sådant ,38 kvm byggt mot väster -det är jag glad för .. tempen på sommaren kan lätt bli + 40 ändå-avråder söderläge ..
På vintern behövs ju ändå extraljus o värme
<Mitt håller + 10 minst året runt
taket är växthusplast 16 mm -håller värmen utmärkt -blir nog mörkt annars
Driver upp 1500 perenner från frö med start januari där -när jag inte ligger i hängmattan laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Bilder i album vinterträdgård
Lady Hamilton
Och jag har ett 24m2 byggt med vinterisolerglas med öppningsbara fönster och en rejäl skjutdörr har vanligt tak och i syd-väst läge. Och jag använder mig av lysrörs armaturer vid plantuppdragning för att kompensera det mindre ljusinsläppet. Fördelen med vinterisolerglas är att det inte blir lika varmt på sommaren som med vanligt glas och sedan håller det nere värmekostnaderna på vintern.
Tinaochdag
Vad toppen med svar, TACK!

Om man har både vinterträdgård och växthus vad är fördelarna med växthuset resp vinterträdgården? Vad odlas var?

MVH Tina smile.gif
kerstin z5-6
Först måste man nog bestämma att det ska vara både växthus o sen uterum .. för det blir lite grylligt av plantor jord lysrör osv

Banan citron papaya , kiwi , fikon , passiflora och annat tropiskt är bara ute på sommaren o bor i vinterträdgård övrig tid
Vinrankorna är helt permanenta-vissa klätterrosor lika så
Januari o framåt sår jag där , i mars flyttas de sådderna till fristående växthus med värmefläkt -så då blir det lite snyggare i vinterträdgården igen
Min vinterträdgård är i första hand till för växterna -ingen designat rum med tre palmer precis laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon