Full version: Åkersniglar!
fandolin
Jag har sedan förra sommaren (bortsett från vintern emellan) haft invasion av åkersniglar, så till den milda grad att jag, som alls inte tycker om att döda det levande, nu klipper sönder dem med viss(!) tillfredsställelse.. Antagligen ska jag skatta mig lycklig för att vi inte ännu har några mördarsniglar, men de här äter ju också kopiöst. Jag undrar.. är det här något som går över, går det i skov eller är det så att jag har dem nu? Har haft min trädgård i 20 år och aldrig tidigare haft problem med dem...
kristerh
jag hade massor av dem förra året wink.gif och de terroriserade lika mycket som mördarna sad.gif men iår har jag inte sett en enda wink.gif så hav förtröstan...
krister
fandolin
Låter förhoppningsfullt. Gjorde du något med dem? Jag klipper och klipper. Ryser wacko.gif
Green Thumb
Jag zappar båda sorter på en gång

här
Mia, zon 3
Ja, jag har också invasion.... strör ut Snigelfritt när jag har råd, och kaffesump jämt. Vet inte om det sistnämnda har någon direkt effekt, men det verkar som om de inte gillar att krypa över sumpen i alla fall.
Ewa L
Jag har haft stora problem med dem i många år. Dem och vinbärssnäckorna. mad.gif Mängder av dem.

I år har jag blivit med två igelkottar och åtskilliga små gulliga grodor. wub.gif

Direkt efter regn kan jag se någon enstaka snigel, men annars är de rejält decimerade.
fandolin
Häftigt med grodorna och igelkottarna! Så schysst att de sköter detta åt dig. Såg en stor härlig padda på trädgårdsgången härom natten när vi kom hem från Skottland, har också hört en igelkott klia sig under en av Rhododenfronbuskarna. Förhoppningsvis jagar vi nu sniglar tillsammans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon