Hasse_h
16-05-2003, 22:54
Hej!
Kan man förebygga att krusbären får mjöldagg?
Har två mindre buskar, en röd och en grön sort. Vet inte vad sorterna heter, men tror att den gröna är någon Hinnonmääki (?) eller liknande. Förra året drabbades båda av mjöldagg och hela skörden förstördes. Kommer de därför drabbas i år igen eller kan det variera år från år?
De är planterade i öppen välgödslad jord, ett gammalt trädgårdsland, med ca 1.5 meters mellanrum.
Beskäring är jätteviktigt, det ska vara plats fötr mkt luft mellan grenarna. Bevattning torra sommardagar hjälper oxå att hålla mjöldaggen stången. Fackhandeln har en del "giftfria" antisvamppreparat" att bespruta med. Håll ett öga på busken & plocka genast bort enstaka skott & blad som drabbas, så att det inte hinner få fäste.
Om du har cypresser i närheten, så är det troligtvis där svampen övervintrar...
Nu finns det många nya sorters krusbär i handeln, speciellt framtagna för att vara mer mjöldaggsresistenta!
Åsa, mälardalen zon 2
17-05-2003, 08:50
Hinnomäkisorterna säljs ofta som mjöldaggsresistenta men jag vet att det finns folk som säger att resistensen verkar brytas och det bekräftar ju detta, ifall det är Hinnomäki du fått mjöldaggsangrepp på.
Mjöldaggssvamparna på krusbär värdväxlar inte så man behöver inte hugga ner cypresser, tror inte cypresser värdväxlar med någon sjukdom som är vanligt förekommande. Enar vet jag värdväxlar med olika rostsvampar som går på exempelvis päron och hagtorn men cypresser är inte någon fara att odla. Mjöldaggssvamparna på krusbär övervintrar på plantan. Många mjöldaggssvampar kan dö ifall det har varit en riktigt kall vinter men jag har haft krusbärsmjöldagg här i mälardalen och de vintrar vi tycker är tuffa verkar den inte dö av. Möjligtvis att man kan hålla tillbaka angreppen ifall man sprutar växten med svavelmedel från knoppsprickning och flera gånger under sommaren. +Ser till att växten har vatten, den typen av mjöldaggssvampar som förekommer i trädgården gynnas ofta av torka och höga kvävegivor(mjöldaggssvampar i växthus gynnas ofta av fukt). Även stenmjöl, algmjöl, åkerfräkenavkok sägs ha effekt mot mjöldaggen vid regelbunden användning. Funkar inget så är det nog bättre att byta ut buskarna mot andra sorter än Hinnomäki som också ska vara resistenta ex. Jacob och Invicta.
"Mjöldaggssvamparna på krusbär värdväxlar inte så man behöver inte hugga ner cypresser, tror inte cypresser värdväxlar med någon sjukdom som är vanligt förekommande. "Gör de inte? Det har jag alltid fått lära mig...
*känna sig korkad*
Hasse_h
18-05-2003, 08:17
Ok, tack för svaren. Jag ska glesa ur buskarna lite och hålla koll på dem och plocka bort angreppen. Om problemen inte försvinner byter jag ut dem till någon annan resistent sort.
Susanne i Linköping
18-05-2003, 11:31
Finns det några resistenta sorter som är goda? Jag har en buske med rödaktiga krusbär, bären såg jättefina ut i höstas, inte en tillstymmelse till mjöldagg, men smaken! Inte goda alls.
Gunvor Nilsson
19-05-2003, 06:04
Mjöldagg på krusbärJag har inte provat med bikarbonat men det kanske fungerar! Kolla länken!
/Gunvor
Hasse_h
19-05-2003, 07:22
Bikarbonat verkar ju helt klart värt ett försök! 1% bikarbonat med eller utan 2% såpa i lösningen om jag läste rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.