|
kerstin z5-6
28-06-2006, 20:54
kristerh
28-06-2006, 20:59
De är för snygga  hos mig har det iår dykt upp ett par vita som är helt "skrynkliga" på blombladen alldeles veckiga, helsnygga. krister
Alexander-VG-zon3
28-06-2006, 20:59
vilken härlig blå färg själv har man bara några sura gula vallmo saker
Lady Hamilton
28-06-2006, 21:56
Jätte läckert kerstin, är själv inne på min andra knopp som slagit ut Men om några år  Då hoppas jag att jag kan närma mig "din division"........
Hej Kerstin Oh så vackra dom är. Jag har försökt få upp några men aldrig lyckats. Har du några bra förslag hur man kan göra? Alla tips tas tacksamt emot. Ztina
kerstin z5-6
29-06-2006, 17:46
Ja jag har jättemycket tips -har du frö ? Du bör så dem i januari inne Nu är jag ute o gräver ner 30 st till i en o samma rabatt -men återkom till förkultiverings avd i vår så lovar jag att svara mer utförligt Knepet är att hålla rötterna på de nygrodda svala -tex i kylskåpet nattetid  obs inget skämt ev har jag frö senare av mina jättar om du saknar K
Tack Kerstin
Jag tackar för tipset så länge. Jag har lite frön kvar och sparar nu dom till i vinter. Du får gärna skriva mer om odling av dessa när du har möjlighet. Ztina
jätteläckra! min blå lär inte blomma förrän nästa år, men jag har en plommonlila, Meconopsis horridula, som behagar blomma iår  :  den har väldigt vackra blommor, bladrosetten och knopparna är häftiga, men man får akta fingrarna: http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...13_BildS007.jpghttp://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...dS261578643.jpg
Kerstin!
Dina bilder i vintras inspirerade mig att köpa frön... Jag tror att ett kommit upp. Får vara mer noggran med kylan som du tipsade om tror jag... Nu är det inte januari längre utan snart juli... Så jag försöker igen nästa år! Dina är URLÄCKRA! Wilma
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-06-2006, 21:54) Det går aldrig att bli mätt på det blå  Det kan jag förstå...så OTROLIGT vackert!! Zazu, din Meconopsis var ju läcker!
kerstin z5-6
30-06-2006, 23:10
Åhh Horridula -nästan den vackraste av dem alla -jag gillar verkligen den med  Tyvärr dör moderplantan efter blom , men jag tror jag ska så nya i vinter igen -  Dina var superfina !
ewa zon 3
01-07-2006, 16:58
CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 19:13) den har väldigt vackra blommor, bladrosetten och knopparna är häftiga, men man får akta fingrarna: Aj! vilka taggar  men vilka vackra blommor Och vilka vackra bamsingar du har Kerstin Mina Meconopsis står än så länge i stora krukor och växer till sig och jag tror min sort tar några år på sig innan den blommar. /Ewa
Härligt Kerstin!Snyggt att ha flera tillsammans så där, kanske man ska fundera på det? *lägger pannan i djupa veck* Det är ju en sådan speciell blå färg, underbart lysande blått.
Mia, zon 3
03-07-2006, 07:20
Fantastiska! Ni som är rutinerade på Meconopsis-området (och då tänker jag mest på de blå): Vad kombinerar ni helst med? Just den blå tonen är underbar i sig, men jag tycker den kan vara ganska krävande mot "grannarna" i rabatten, Hittills har jag inte avancerat längre än till vitt löjtnantshjärta, paradislilja och myskmadra som kompanjoner till de blå majestäterna.
kerstin z5-6
03-07-2006, 10:34
Vitt och lime gör sig bra , cobolt blått i mörkare nyanser än bergvallmons blå barrrväxter -de gröna barren lugnar ner lite Chock rabatt -bergvallmo + orange
Lady Hamilton
03-07-2006, 11:14
Kopierar in en fråga som jag ställde i avd "Förkultivering och förökning " under rubriken "När så frön till perenner?" Kom på att den frågan borde jag ha ställt här i stället  Jag "brakade i väg" och sådde Blå begvallmo innan jag läste kerstins inlägg om att bästa så-tiden var Januari och att plantorna som grodde mår bäst om de får "sova" i kylskåpet på natten Så nu funderar jag på om jag skall vänta och se om mina Begvallmo frön gror innan "kylskåps behandlingen" eller om jag skall "kyla dem på natten" medans de gror Det vore ju kul om jag lyckades få till någon planta i allafall......
kerstin z5-6
03-07-2006, 12:17
de gror lätt , i alla fall färska frö utan kylskåp .Det är rotutvecklingen som blir lite dålig utan kyla nattetid , därav följer rotrota o fallandesjuka -dvs groddarna lägger sig o dör . Har aldrig testat sommartid men kylen är ju igång jämt så det är bara att testa -aldrig sol direkt, utan skugg läge på nygrodda blad -så går det vägen
Lady Hamilton
03-07-2006, 12:55
 Tack för svaret
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|