Full version: Häck?
Aggi
Hej!

Vi har en häck runt tomten som jag inte vet vad den heter. Det är som blommor som är som korvar. De är bruna nu men blir senare som rosa.
Jag undra om jag nu kan klippa bort det som är dött och tort i häcken som är en hel del?

Under växer det fullt med kirselkol tror jag att det heter, hur blir man av med detta ogräs som tar över hela tomten?
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ALLTID ta bort sånt som är dött och torrt på växterna så det är bara att klippa bort de torra grenarna.

Mot kirskål brukar det vara gräva, gräva, gräv. Eller klippa, klippa, klippa ex. med gräsklipparen eller sax. Eller använda ogräsmedel. Eller kväva med någon mörk väv.

I en häck är det dock svårt att kväva med väv + det kan vara svårt att se till så att ogräsmedlet bara hamnar på kirskålen så då återstår att gräva eller att klippa ner den med sax så snart den försöker växa.
Aggi
Tack så mycket för svaret!
Cilla
Det är säkert klasespirea, Spirea x billiardii, du har. De vissna blomställningarna är roliga på vintern när det kommer snötoppar på dem. I övrigt är det en av de tåliga ste häckväxterna jag känner till. Finast som helt friväxande tycker jag, men man kan också klippa sidorna och låta toppen vara obeskuren så blommar den uppåt.

http://images.google.com/images?sourceid=n...rea&sa=N&tab=wi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon