Hej!
Vi har en hck runt tomten som jag inte vet vad den heter. Det r som blommor som r som korvar. De r bruna nu men blir senare som rosa.
Jag undra om jag nu kan klippa bort det som r dtt och tort i hcken som r en hel del?
Under vxer det fullt med kirselkol tror jag att det heter, hur blir man av med detta ogrs som tar ver hela tomten?
sa, mlardalen zon 2
29-06-2006, 09:26
Man kan ALLTID ta bort snt som r dtt och torrt p vxterna s det r bara att klippa bort de torra grenarna.
Mot kirskl brukar det vara grva, grva, grv. Eller klippa, klippa, klippa ex. med grsklipparen eller sax. Eller anvnda ogrsmedel. Eller kvva med ngon mrk vv.
I en hck r det dock svrt att kvva med vv + det kan vara svrt att se till s att ogrsmedlet bara hamnar p kirsklen s d terstr att grva eller att klippa ner den med sax s snart den frsker vxa.
Det r skert klasespirea, Spirea x billiardii, du har. De vissna blomstllningarna r roliga p vintern nr det kommer sntoppar p dem. I vrigt r det en av de tliga ste hckvxterna jag knner till. Finast som helt frivxande tycker jag, men man kan ocks klippa sidorna och lta toppen vara obeskuren s blommar den uppt.
http://images.google.com/images?sourceid=n...rea&sa=N&tab=wi