golf
Har sprutat nästan hela tomten med Roundup. Är en ny tomt med bara ogräs. Nu när ogräset är dött vad ska jag göra nu? Måste jag fräsa tomten med det döda ogräset, det är en brun matta av dött ogräs. Eller kan jag bara lägga på ett litet lager jord och sen så gräs.

/P
andersen
CITAT (golf @ 29-06-2006, 11:31)
Har sprutat nästan hela tomten med Roundup. Är en ny tomt med bara ogräs. Nu när ogräset är dött vad ska jag göra nu? Måste jag fräsa tomten med det döda ogräset, det är en brun matta av dött ogräs. Eller kan jag bara lägga på ett litet lager jord och sen så gräs.

/P

Det är väll bäst att du går till polisen och anmäler ett miljöbrott, för du har inte följd den tilllämpningen som står på giftförpackningen.
golf
Tack Andersen för att du svarade på min fråga. Du borde kanske blivit polis.

/P
Tapio
CITAT (golf @ 29-06-2006, 11:31)

/P

Halaj!

Vilketsom tror jag.

//T
Gossen Ruda
Om du väntar ett par tre veckor kan du så direkt på den gamla marken. Du kan även fräsa upp ytan eller lägga på ett lager jord. Fast om du fräser eller fyller på finns risken att du får nya ogräsfrön att gro. Ber om överseende med Andersen, han är inne i en hata Monsanto/Roundup-period just nu. Det brukar gå över efter ett tag. rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Roundup är mångas räddning men väldigt många hatar medlet - varför?

Var och köpte en stor förpackning i veckan och nu vill husse härja fritt men det får han inte, allt ska ske med förnuft - grusplanen ska få sig en omgång.

ingrid
KURT
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-06-2006, 22:38)
Roundup är mångas räddning men väldigt många hatar medlet - varför?

Var och köpte en stor förpackning i veckan och nu vill husse härja fritt men det får han inte, allt ska ske med förnuft - grusplanen ska få sig en omgång.

ingrid

Om man håller det på sin egen mark är det väl inget problem, men det finns det ju inga garantier för. Så det är väl ungefär som med passiv rökning, d v s grannarna riskerar att utsättas för passiv Roundup behandling!

Och när det gäller grusplaner så brukar det vara bättre att anlägga den ordenligt från början med geotextil så slipper man problemen med ogräs.
Hierokliff
Roundup är väl inte direkt nyttigt, om tex banverket och vägverket har fått restriktioner på hur de får använda det? Jag är själv helt ovetande om roundup, men satt och läste på nätet en kväll och det verkar vara ett djäkla bra verktyg för att ta död på omgivningen med.

Funderar på att köpa en liten förpackning själv för att bli av med parksliden på baksidan, men funderar på om det finns något annat än Monsantos monster att använda istället.
(har lite svårt för det företaget)
Lemonne
Round up är inte jordverkande, utan bara bladverkande och så länge man inte stänkt över i grannens trädgård kan dessa inte drabbas.

De döda växterna är inte så vackra, antar jag, fast gör som du vill - det spelar ingen roll. Jag gjorde liknande innan jag planterade i mina rabatter och slet upp de döda växterna för hand. Enbart för estetikens skull.
kristerh
CITAT (Hierokliff @ 30-06-2006, 11:29)
Roundup är väl inte direkt nyttigt, om tex banverket och vägverket har fått restriktioner på hur de får använda det?

De använder nog lite större mängder än en liten trädgårdsodlare wink.gif
krister
Kat
CITAT (kristerh @ 03-07-2006, 12:14)
De använder nog lite större mängder än en liten trädgårdsodlare wink.gif
krister

Visst, det gör de säkert. Men om alla trädgårdsägare skulle vara lika glada i lat ogräsbekämpning så skulle det antagligen vara ett större problem.
Xelma
Problemet är väl feldosering och många penslar inte bara på växten utan sprutar vilt omkring. Vår gamla oxelhäck är halvdöd sen grannen "bara skulle injicera" i humlen som växte i den, det verkar ha läckt ut runt om ändå...

Det sägs att Roundup bryts ner på 10 dagar, men att glyfosaten i den ger bl a tvåkönade fiskar. Så man bör väl inte spruta bredvid vattendrag.

Jag hade väl i ditt fall jordförbättrat och sått gräset, men nog inte satt grönsaker och annat ätbart det första jag gjorde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon