Full version: Holland blomstrar
Stintan
Hejsan alla!

Ja nu har vi bott här i Holland i 4 månader och vi tycker bara mer och mer om det.
Dessa platta vidder där man kan se hur långt som helst, men det finns även skogar, både löv och barr. De höjder man kan skönja ligger oftast mitt i vägen och kallas för rondeller, oftast helt blomsterprydda och dom får inte bestigas.
Många storbönder på landet, har väl aldrig sett så många kor, får och hästar.
Kanalerna är underbara med sina flytande sommarbaracker och även åretrunt-baracker av mycket varierande kvalité. En del pyntade med blommor och veranda på taket, andra fallfärdiga.
Närheten till Amsterdam gör att man inte behöver använda bil, utan tar sig smidigt dit per buss och tåg.
Nu ska jag sätta mig och läsa läxan, Holländska språket, har kurs ikväll. Jag lovar det är svårt. Inte är man tjugo år precis, snarare 61, men livet är jättekul just nu. Våga leva.
Ha det bra!
Kram
bitte48
Så fantastiskt att våga bryta upp och flytta till annat land. Precis som du säger - man är ju inte 20 år. Desto svårare att förändra sina mönster.
Och du - språket vågar jag inte ens drömma om - hur svårt är inte det. Har ju hört på TV och jag tycker att det inte liknar något annat än en blandning av en massa språk - eller ?
Lycka till.
Hoppas vi får läsa mer från dig så småningom.
catlady
Fast språket tillhör samma språkgrupp (germanska) som svenskan. Det är faktiskt rätt lätt att förstå skrivet, men tar längre tid att förstå talat eftersom de har så annorlunda vokal- och konsonantljud.
Är i Holland 1 eller 2 gånger om året, eftersom min sambo kommer från Nord-Holland. Och visst är deras trädgårdar och odlingar fantastiska, men jag får en lite klaustrofobisk känsla av att allt är så platt. Saknar kullarna med utsikt, även om jag är skåning och van vid relativt platt landskap.
Stintan
Ja, jag håller med om att språket är enklare att läsa än tala, jag har inte lyckats darra loss toncillerna än vid sch-ljuden och det är inte nödvändigt heller, för alla använder inte det uttalet, utan högre upp i munnen.

En blandning av engelska, tyska, svenska m m och ändå så annorlunda p g a uttalen. Nu har jag bara svenska och halvdan, bortglömd engelska i grunden, medan min man kan tyska flytande och det har varit till stor hjälp. Vi undervisas på engelska av en holländska, så för mig blir det till att försöka förstå två språk samtidigt. Puh!

Holländarna själva säger att det är svårt och grannarna är så förvånade över våra framgångar efter bara 12x1,5tim. Kursen är på 20 tillfällen.
Dom jämför med en annan granne som bott här i 8 år och nästan inte kan ett enda ord mer än "hallo". Det tror jag beror på att hon är spanjorska och likheterna i språken saknas.
Ha det bra!
Var rädda om varann!
Stintan
Som mest har vi haft +31° i skuggan och det är i mesta laget, men inomhus har vi det svalare.

I maj gjorde vi en utflykt till det kända Keukenhov, dit otaliga svenska turistbussar går, för att se blomsterfägringen.
Det var så fantastiskt och overkligt med dessa mängder, inte bara tulpaner, utan lika stora fält med krokus i flera färger. Även påskliljor och pingstliljor fanns i otaliga mängder.

Sen var det fyra stora inomhusanläggningar med olika teman. Bl a ett var fyllt med orkidéer i massor med sorter och i olika arrangemang, som tydligen hade blivit bedömda av någon eller några för nu var dom poängsatta.
En anläggning var fylld med otaliga tulpansorter både gamla och nya. Det är fantastiskt vilka fantasifulla arter det går att få fram, fransiga, polkagrisrandiga, prickiga för att inte tala om alla färger, ja listan kan göras lång. En oförglömlig upplevelse var det.

Ha det bra!
Kram Gerd
Stintan
Tro det eller ej, men nu har gullvivorna i rabatten börjat blomma igen. Dom såg helt döda ut ett tag, sen kom en regnperiod och nu är dom vakna igen. Konstigt.....har aldrig upplevt något sådant förr.
Kram wacko.gif
Anki på Öland
Hade en kompis här på fika i morse och hon sa att hon sett gullvivor i diket igår här också.
Anki
LadyG
Är inte det fel årstid? ohmy.gif
olgak
Språket kommer att gå bra! Min mamma bodde i Holland när hon var ung, påstår hon lärde sig snabbt utan lektioner, i familjen och på sin skola (men det kan ju vara lite skryt också laugh.gif ). Låter majsigt i alla fall att bo där. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon