Full version: Lavendelböcker
fika
Jag har lyckats med att få lavendelskott hemma. Min balkong är full av små krukor som doftar himmelskt. Nu börjar de växa till sig och jag vet inte riktigt hur jag ska sköta dem.

Jag har försökt att hitta böcker via internet förut men det står ju ingenting om dem. Kan ni rekommendera några bra böcker som helst handlar endast om lavendel.

TACKAR!!
Cj z2-3
Jag sprang på en bok på biblioteket idag, den heter "Blå, blå Lavendel i Provence" och är skriven av Lena & Gösta Linderholm, utgiven 1999 på Förlag Blå Lavendel!

Vid en snabb genombläddring så ser den ut att innehålla ALLT om lavendel, från kåserier och sånger till odlingstips och recept. Jag ska läsa den ikväll, jag älskar också lavendel.
fika
Den boken har jag med lånat på biblioteket för nåt år sedan. Den var inressant att läsa men jag letar lite mer efter tips om hur man ska sköta små sticklingar/skott.

Jag har planterat om mina skott i omgångar så de har kommit lite olika långt. Vissa är korta o kraftiga och vissa lång o klenare. Hoppas nu bara att även de lång blir kraftiga o kan stå själv. Kanske jag ska toppa dem lite?
noora
Så svårt är det inte att sköta lavendel att man skulle kunna skriva en hel bok om det smile.gif

Lavendel sköts ungefär på samma sätt som andra halvförvedade perenner. Plantorna vet bäst själva hur de ska växa, det du behöver göra är att se till att de har "mat och vatten" (tillräckligt stora krukor, tillräcklig näring och tillräckligt med vatten, tillräckligt med sol - när det gäller en medelhavsväxt som lavendel så är det små till måttliga mängder som gäller för både näring och vatten och stora mängder sol) samt ha lite tålamod smile.gif Du behöver inte toppa lavendeln (den grenar sig ändå), men ungefär vartannat år är det bra att klippa ner den till c:a hälften för att den ska få buskigare växtsätt. Unga skott som verkar klena till en böjran kommer att bli stadigare med tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon